انفجار مین در هر 48 ساعت جان یک کودک را در افغانستان می‌گیرد

به گزارش ایراف، سازمان مین روبی انگلیسی (Halo Trust) به تازگی اعلام کرده است که در افغانستان هر دو روز یکبار، یک کودک جان خود را بر اثر انفجار مین از دست می‌دهد.

چند روز پیش نیز معاون دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که در سال گذشته ۸۰۰ نفر در اثر انفجار مواد منفجره در افغانستان جان باخته اند که به گفته او بیشتر قربانیان مواد منفجره در افغانستان کودکان هستند.

پیر لاکروا، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد که اخیراً با هدف عملیات صلح به منظور افزایش آگاهی درباره خطرات مهمات منفجر نشده به کابل رفته بود، مطرح کرد که از اقدامات برای پیدا کردن راه حلی پایدار برای پاکسازی مواد منفجر نشده در افغانستان حمایت می کند.

او همچنین در مورد تجربه سفر خود به افغانستان نوشته است که موادمنفجره تاثیر وحشتناکی بر افغانستان گذاشته است.

چند دهه است که افغانستان درگیر جنگ و ناامنی است. به همین جهت یکی از کشورهایی است که بیشترین آلودگی را به مین دارد. به طوری که به گفته العربی جدید، بعد از گذشت چهار دهه از جنگ در افغانستان، خطر انفجار مین شهروندان افغانستان را در مزارع، مدارس و جاده‌ها و در کل افغانستان تهدید می‌کرد.

به گفته دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد تقریباً چهار میلیون نفر در معرض خطرات دائمی از این مین قرار دارند و تخمین زده می‌شود که ۱.۲ میلیون مترمربع زمین توسط مین‌ها و مواد منفجره دست ساز آلوده شده است.

در همین راستا، براساس آخرین تحلیل‌ها از ماه اوت ۲۰۲۱ تا ماه می ۲۰۲۳ خطرات انفجاری دومین عامل اصلی تلفات غیرنظامیان در افغانستان بوده است.

بین ژانویه ۲۰۲۲ تا فوریه ۲۰۲۴، تلفات در این رابطه ۱۴۰۱ نفر بوده است که ۸۶ درصد آن را کودکان تشکیل می دادند.

براساس گزارش سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۹ سازمان‌های مین زدایی در افغانستان بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر مربع را پاکسازی کرده‌اند که شامل ۳۴۰۳۷ منطقه خطرناک بوده‌ است.

گفتنی است سازمان انگلیسی Halo Trust همچنین اعلام کرد که عملیات پاکسازی مین در افغانستان در سال 1988 آغاز شده بود. اما با وقوع و تداوم درگیری‌ها این روند متوقف شد. اکنون نیز کاری دشوار است که متوجه شویم که مین‌های موجود در افغانستان که نزدیک به 82 درصد آنها را کودکان تشکیل می‌دهند چند درصد از اراضی افغانستان را آلوده کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21586

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها