چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
مجاهد: درباره حقابه خواستار تفاهم و تعامل هستیم

به گزارش ایراف، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت سرپرست افغانستان به تازگی در  گفتگو با یکی از رسانه‌های ایرانی با اشاره به اینکه در رابطه با به رسمیت شناخته شدن طالبان از ایران توقع بیشتری داریم فته است که چگونگی نظام حکومت افغانستان متعلق به خود افغان‌ها است.

مجاهد در پاسخ به این سئوال که چرا در نشست تهران نماینده‌ای از طالبان حضور نداشت گفته است که امارت اسلامی افغانستان در خصوص شرکت در برخی از نشستها، پالیسی و سیاست خود را دارد. نشستها باید مبتنی بر وضعیت اقتصادی و سیاسی، هم دارای وسعت و هم اثرگذاری باشد. هر زمانی نشستی قرار است برگزار شود، ما توقع داریم که وسعت و اثرگذاری این نشستها مطرح باشد. ما در نشستها بر اساس پالیسی خاص خود شرکت می کنیم.

او در پاسخ به سئوال خبرنگار تابناک درباره حقابه تاکید کرده است، زمانی که در افغانستان امکانات و ذخایر وجود داشته باشد، افغانستان بر تعهدات خود متعهد است و بدان عمل خواهد کرد.

سخنگوی طالبان با اشاره به خشکسالی در افغانستان گفته است که این انتظار وجود دارد که ایران هم این موضوعات را درک کند و در یک تعامل خوب با امارت اسلامی وارد تفاهمنامه شود.

مجاهد در ادامه با تکرار مواضع قبلی طالبان درباره به رسمیت شناختن امارت اسلامی افغانستان گفته است که کشورها در این باره باید آزادانه تصمیم بگیرند. ما از برخی کشورهای دوست و برادر توقع بیشتری داریم که به گونه ای موثر با افغانستان همکاری کنند؛ کما اینکه برخی از آنها روابط دیپلماتیک خوبی داشته اند.

او در ادامه با اشاره به روابط وسیع در عرصه اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران و همکاری خوب با ایران گفته است: اما توقع و انتظار ما از ایران بیشتر است. جمهوری اسلامی باید نسبت به سایر کشورها، تعاملات بیشتری در بخش به رسمیت شناختن و اعلان آن با ما داشته باشد و این اعلان در اولویت جمهوری اسلامی ایران باشد؛ زیرا موضوع خانگی و داخلی افغانستان موضوع مردم افغانستان است که باید مورد احترام قرار گیرند.

مجاهد ادامه داده است که هر کشوری باید بر اساس اصول و منافع خود و افغانستان، روابط و تعاملات خود را با  افغانستان اثرگذار سازد. در همین راستا، اثرگذاری روابط میان هر دو کشور و ملت ایران و افغانستان  به خصوص در عرصه تجاری و اقتصادی در منطقه و فراتر از آن قابل توجه است و خواستار  افزایش این روابط هستیم.

سخنگوی طالبان افزود: موضوعات تشکیل حکومت، چگونگی نظام حکومت، شمولیت و عدم شمولیت، اختصاصی و متعلق به افغانها است و به کشور دیگری تعلق ندارد. بر همین اساس، کشورهای دیگر نباید در این موارد دخالت کنند و توقع ما این است که روابط و تعاملات کشورهای مختلف با افغانستان همانند یک کشور مستقل و آزاد باشد که این موضوع به نفع دولتها تمام می شود.

مجاهد تعدد احزاب مختلف در افغانستان را ناکامی و تجربه تلخ دانست و گفت: ما خواهان این هستیم  که افغانستان یک دست و یکپارچه و دارای حکومت واحد باشد و حاکمیت از نظریه واحد برخوردار باشد تا مردمی که به دلیل اختلافات از سالیان گذشته به دلیل دچار آسیب شده‌اند، بسیج شوند و در یک نقطه با یکدیگر به تفاهم دست یابند.

سخنگوی طالبان در ادامه با بیان اینکه به شرطی که شرایط امارت اسلامی پذیرفته شود، تصمیم گرفته شده که در نشست آینده دوحه شرکت کنیم اظهار داشت:. آن شرایط این است که نشست معنادار و موضوعاتی مانند پیشرفت اقتصادی، دستاوردهای افغانستان و مواد مخدر مطرح شود. موضوعاتی که در رسانه ها منتشر شده که ما شروطی را اعلام کرده ایم، درست نیست. ما تا برگزاری نشست منتظر می‌مانیم تا ببینیم چه تغییراتی به وجود می آید.

سومین نشست دوحه قرار است در روزهای ۱۰ و ۱۱ تیرماه امسال در قطر و با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در مورد افغانستان برگزار شود. پیش از این ۲ دور دیگر از سلسله نشست‌های دوحه با موضوع افغانستان در قطر برگزار شده بود. در دور دوم که در بهمن سال گذشته برگزار شد، طالبان حضور نیافته بودند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26054

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها