چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
ذبیح الله مجاهد در نشست دوحه: جهان به جای تعامل ما را تحریم می‌کند- ایراف

به گزارش ایراف؛ حمدالله فطرت، معاون سخنگوی طالبان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس به نقل از ذبیح‌الله مجاهد گفته است که شرکت هیأت طالبان در نشست دوحه نشان دهنده آن است که حکومت این گروه، طرفدار تعامل مثبت با جهان است.

فطرت به نقل مجاهد در این پیام، نشست دوحه سوم را فرصتی دانسته تا در مورد رفع تحریم‌ها علیه مقامات این گروه، برداشتن تحریم‌ها بر سیستم مالی و بانکی و چالش‌های اقتصادی صحبت شود.

مجاهد افزوده است با وجودی که اشغال و مداخلات کشورهای خارجی پایان یافته، جنگ و ناامنی از بین رفته و طالبان استقلال افغانستان را به‌دست آورده؛ اما هنوز هم جهان به جای تعامل مثبت، راه تحریم را با افغانستان در پیش گرفته است.

به گفته مجاهد، ممکن است، حکومت طالبان با شماری از کشورها مشکل داشته باشد، اما این درست نیست که جهان به‌جای تعامل، راه تقابل را در پیش گیرند و از ابزار فشار سیاسی، امنیتی و اقتصادی استفاده کنند.

سخنگوی طالبان در نشست دوحه سوم تصریح کرده است که با وجود تحریم‌ها، کشت، تولید و قاچاق موادمخدر در افغانستان به صفر رسیده است.

اما شماری از کشورها به‌ جای استقبال از این اقدام مثبت، سیاست عدم همکاری را در پیش گرفتند.

مجاهد گفته است از اینکه مردم افغانستان در طول تاریخ از خود فداکاری نشان داده و برای به‌دست آوردن استقلال سیاسی جنگیده‌اند، حالا طالبان در تلاش این‌ هستند تا با خودکفایی در بخش اقتصادی، استقلال اقتصادی را به‌ دست آورد.

مجاهد افزوده است: «ما همچنین در احیای واقعی اقتصاد افغانستان گام‌های بزرگی برداشته‌ایم که با آن برای مردم شغل ایجاد شده، صدها شرکت ساخته شده، جوانان از بدبختی نجات داده شده و بزرگترین فرصت‌های تجاری برای زنان ایجاد شده است.»

سخنگوی طالبان هرچند در این نشست از کمک‌های بشردوستانه کشورها تشکر کرده اما راه حل اصلی مشکلات اقتصادی افغانستان را رفع تحریم‌های یکجانبه و چندجانبه، ارائه کمک‌های انکشافی و مدیریت اقتصاد ملی عنوان کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد در این نشست گفت: «رکن اساسی سیاست خارجی ما جهت گیری اقتصادی است. ما با سیاست خارجی اقتصاد محور خود توانسته‌ایم فرصت‌هایی را برای اتصال منطقه از طریق افغانستان فراهم کنیم که اعمار خط آهن افغان- ترانس، آسیای مرکزی را به آسیای جنوبی و آب‌های آزاد وصل می‌کند.»

سخنگوی طالبان در نشست دوحه سوم گفته است در دو سال گذشته پیشرفت‌های خوبی در زمینه احداث خط لوله گاز تاپی با ترکمنستان نیز حاصل شده است.

مجاهد ابراز امیدواری کرده است که با تطبیق این پروژه، افغانستان بتواند نقش مثبتی در تبادل انرژی و ارتباط آسیای مرکزی و جنوبی داشته باشد.

طالبان پیش از این اعلام کرده بود: افغانستان به مرکز اتصال منطقه تبدیل شده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27246

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها