دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024

بهادر امینیان، سفیر پیشین ایران در افغانستان اولین مصاحبه بعد از پایان ماموریتش را با پایگاه خبری-تحلیلی ایراف انجام داده است.

در بخشی از این گفتگو امینیان در پاسخ به سوالی در خصوص روابط ایران و افغانستان بعد از به قدرت رسیدن طالبان گفت: رابطه ما با افغانستان متمایز با دیگر کشورهای همسایه است. امروز نیز رابطه ایران و افغانستان در وضعیت متعادلی قرار دارد. هیچ دو کشوری به اندازه ایران و افغانستان در جهان درهم‌تنیدگی ندارند. به نظر می‌رسد ایران در دو سال گذشته تنش میان کشور را به درستی کنترل کند.

وی در ادامه اشاره کرد: سیستم حکمرانی مناسب می‌تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل کند. ما در افغانستان می‌توانیم تهدیدها را کنترل و آنها را به فرصت تبدیل کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره بهترین گزینه ها در روابط اقتصادی ایران و افغانستان گفت: هم در بعد فرهنگی، هم سیاسی و هم اقتصادی، افغانستان مزیت‌های بالقوه‌ای دارد که می‌شود که برای هر دو کشور منافع بسیاری داشته باشد. ما باید سرمایه‌گذاری کنیم که این مزیت‌های بالقوه به بالفعل تبدیل شوند. ایران می‌تواند بخش زیادی از واردات محصولات دامی و کشاورزی خود را از افغانستان وارد کند که این فرصتی استثنایی برای دو کشور خواهد بود.

همچنین سفیر پیشین ایران در افغانستان بیان کرد: افغانستان به دلیل شرایط آب و هوایی و مردم سختکوشی که دارد، می‌تواند در عرصه کشاورزی در منطقه نقش مهمی بازی کند.

امینیان در پاسخ به سوالی در خصوص فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران در افغانستان، گفت: معادن افغانستان‌ منحصر به فرد و دست نخورده باقی مانده است، ایران می‌تواند در خصوص استخراج این معادن با این کشور همکاری کند. ایران از طریق سرمایه‌گذاری در معادن افغانستان می‌تواند ایجاد شغل و درآمد برای مردم این کشور داشته باشد، حتی مسئله مهاجرین را هم حل کند.

در جایی از مصاحبه این دیپلمات پیشین ایرانی اشاره کرد: چون در افغانستان کار نیست، مهاجر افغان به ایران می‌آید. اگر در افغانستان بتوانیم سرمایه‌گذاری کنیم نه تنها ثروت تولید می‌شود، بلکه مهاجر کمتری به سمت ایران می‌آید.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد بندر چابهار و خط آهن چابهار به افغانستان اشاره کرد: افغانستان از طریق ایران نه تنها به خلیج‌ فارس و دریای آزاد وصل می‌شود، بلکه به ترکیه و اروپا هم وصل خواهد شد. راه‌ آهن ایران از چابهار به زاهدان طبق برنامه‌ها تا سال آینده راه‌اندازی می‌شود. با بهره‌برداری از این پروژه افغانستان نیز به چابهار وصل خواهد شد. این کریدور برای افغانستان و تجار افغان مزیت بزرگی خواهد بود.

وی در ادامه مطرح کرد: با توجه به مشکلاتی که در ماه‌های اخیر بین پاکستان و افغانستان ایجاد شده، راهکار تجار افغانستان استفاده از راه‌های ایران است. در این صورت چابهار می‌تواند گزینه مناسبی برای افغانستان باشد

امینیان در این مصاحبه گفت که برای حل مسئله مهاجرین باید ریشه فقر در افغانستان از بین رود و تولید شغل و ثروت در افغانستان اتفاق بیافتد. همچنین این دیپلمات اشاره کرد: باید برای شرایط مهاجرین در ایران ساماندهی مناسبی از سوی دولت شکل بگیرد.

سفیر پیشین ایران در افغانستان در خصوص سقوط جمهوریت و حضور آمریکا در افغانستان تصریح کرد: آمریکا کاملاً یک سیستم فاسد در افغانستان ایجاد کرده بود. در دوره جمهوریت ۸۰ درصد مواد مخدر جهان در افغانستان زیر چشم آمریکا تهیه می‌شد. سیاست‌های غلط آمریکا باعث شد که هم به خودش ضربه بزند و هم به مردم افغانستان. همچنین آمریکا باعث شده بود که ۸۰ درصد بودجه جمهوریت در افغانستان از راه کمک‌های خارجی باشد و از تولید داخلی مردم نبود.

امینیان در ادامه گفت: مردم افغانستان به میزانی به دلیل فقر و فساد جمهوریت تحت فشار بودند که هیچ امیدی برای این مشکلات نداشتند. به خاطر همین هم در دوره اول طالبان و هم دوره جدید در به قدرت رسیدن طالبان مردم افغانستان هیچ عکس‌العملی نشان ندادند. در واقع جمهوریت پایگاه مردمی نداشت.

این دیپلمات در جواب به سوال خاطرات خود در دوران ماموریتش تعریف کرد: من از مشهد به کابل در دوران سقوط رفتم و در پایگاه نظامی آمریکایی‌ها برای ساعاتی بودم و آنقدر پایگاه نظامی شلوغ بود که کسی متوجه نشد سفیر وقت ایران در کابل در پایگاه حضور دارد. بعد از ساعتی خارج شدم و بعد با حلقه مردم و بعد حلقه طالبان روبرو شدم. اما بالاخره به ساختمان سفارت در کابل رسیدم.

امینیان در نهایت در پاسخ به سوالی در مورد بهترین رویکرد ایران در مقابل افغانستان امروز گفت: به طور کلی در ۵۰ الی ۶۰ سال گذشته ما با دولت افغانستان کار می‌کردیم. در دو سال گذشته هم تمام تلاش‌مان این بوده که ابعاد تنش را کنترل کنیم و همکاری‌ها را به سمتی ببریم که منافع دو کشور تامین شود.

درباره ی کاظمی قمی: دو کشور مسلمان ایران و افغانستان در بسیاری از موضوعات همسو هستند بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20011

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها