پنج‌شنبه 27 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Thursday, 16 May , 2024
جستجو
Close this search box.
مراسم گرامیداشت یوم الله 22 بهمن در سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل گفت که ایران و افغانستان به عنوان دو کشور مسلمان و همسایه در بسیاری از موضوعات جهانی و منطقه‌ای همسو هستند.

به گزارش ایراف، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌ جمهور در امور افغانستان، روز یکشنبه ۲۲ بهمن در مراسم بزرگداشت چهل و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سفارت ایران در کابل گفت: جای افتخار است که نظام جمهوری اسلامی ایران با همت فرزندان شایسته خود و متخصصان ایرانی توانسته‌ است، به دستاوردهای بزرگ مختلف دست یابد، به‌گونه ای که اکنون جمهوری اسلامی ایران در زمره کشورهای پیشتاز جهان در بخش‌های هم چون هوا و فضا، تسلیحات، انرژی، موشکی، بهداشت و درمان قرار گرفته‌است.

کاظمی قمی گفت: یکی از جلوه‌های تاثیرگذار جمهوری اسلامی در ایران، تغییرات ایجاد شده در بخش سیاست خارجی است، که به باور ما سیاست مستقل فعال و مسالمت‌جویانه و متکی به احترام به قوانین و مقررات حقوق بین‌الملل است و در همین راستا دولت‌های روی کار آمده پس از انقلاب اسلامی تلاش بسیار در زمینه توسعه روابط خارجی با دیگر کشورهایی انجام داده‌اند، که مهم‌ترین آنها تقویت تعاملات دوجانبه، با کشور دیگر، کمک به حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای می‌باشد.

نماینده ویژه رئیس جمهوری در امور افغانستان افزود: در این رابطه یکی از دغدغه‌های ما کمک و پیشبرد، روند صلح و ایجاد ثبات در کشور همسایه و برادر ما افغانستان در مقاطع گوناگون و تداوم مبارزه اصولی با افراط گرایی و هراس افکنی بوده است.

وی تصریح کرد: رئیس جمهوری اسلامی ایران، سیاست همسایگی، توسعه و گسترش رابطه با همسایگان را از اولویت خویش قرار داده است در این میان افغانستان به عنوان کشور همسایه با بیش از 900 کیلومتر مرز مشترک با ایران و مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی، دینی و مذهبی با مردم ایران این از اولویت و اهمیت را دوچندان کرده است.

سرپرست سفارت ایران در کابل خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران بنا به سیاست اصولی خود، کمک به ملت افغانستان و تقویت حسن همجواری ارتباط سازی و گفت‌وگو، همکاری با دولت سرپرست افغانستان را در دستور کاری خود داشته است و در همین راستا ایران پذیرایی بیش از 6 میلیون مهمان مهاجر افغانستانی است که از این جمعیت 750 هزار دانش‌آموز افغانستانی در مکاتب ایران و 35 هزار دانشجوی مشغول تحصیل در ایران هستند.

کاظمی قمی افزود: جمهوری اسلامی ایران وضعیت کنونی افغانستان را ناشی از اقدامات مخرب امریکا و متحدان‌اش طی 20 سال اشغال‌گری این کشور می‌داند که یقیناً حضور اشغال‌گران باعث تقویت ناامنی و تروریسم و افراطی‌گری شد.

«جمهوری اسلامی ایران در جهت تقویت ثبات در افغانستان و سطح منطقه طرح گروه تماس منطقه‌ای را پیشنهاد نمود که به تازگی، اولین نشست آن با حضور نمایندگان، کشورهای منطقه برای جستجوی یک سازوکار اجرایی، اقتصادی برگزار شد.»

وی گفت که ایران و افغانستان هرکدام به دلیل برخورداری ظرفیت و توانمندی‌های بالقوه و بالفعل در زمینه‌های گوناگون از جمله صنایع، تکنولوژی ، ترانزیت، معادن، زراعت، آب و برق قابلیت آن را دارند که به عنوان دو اقتصاد مکمل بسیاری از نیازهای یکدیگر را تامین نمایند.

کاظمی قمی بندر چابهار ایران را امن‌ترین و آسان‌ترین مسیر برای افغانستان به آب‌های آزاد و با هدف تسهیل تجارت با جهان خواند و افزود: خاک ایران به عنوان یک راه ترانزیتی شرق به غرب، دسترسی متفاوت افغانستان به غرب آسیا را فراهم می‌کند.

سرپرست سفارت جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ایران و افغانستان به عنوان دو کشور مسلمان و رنج دیده از سیاست‌ها سلطه‌جویانه و جنگ‌طلبانه امریکا و غرب در قبال بسیاری از مسایل جهانی و منطقه‌ی تاکید کرد که این دو کشور در بسیاری از مسایل منطقه‌ای و جهانی همسویی دارند.

وی تصریح کرد: همسویی این دو همسایه در قبال فجایع که به دست صهیونیست‌ها با حمایت مستقیم کاخ سفید، علیه مردم فلسطین و غزه مظلوم و مقتدر در جریان است، تنها یکی از نمونه‌های اتفاق و اشتراک مواضع ایران و افغانستان است.

وی خشم و انزجار و بی اعتمادی نسبت به سیاست‌های یک‌جانبه‌گرایانه، ظالمانه و سلطه‌جویانه‌ امریکا و برخی از هم‌پیمانان آن، رویکرد نگاه به شرق و در پیش گرفتن سیاست توسعه مناسبات مبتنی بر عدالت و احترام با قدرت‌های اقتصادی و سیاسی شرق تاکید بر روی کرد، چندجانبه گرایی استقلال طلبی، تاکید بر ضرورت وحدت و انسجام جهان اسلام را از دیگر مشترکات مواضع جمهوری اسلامی ایران و دولت سرپرست افغانستان عنوان کرد.

آقای کاظمی قمی تاکید کرد که دو همسایه در بسیاری از موضوعات جهانی و منطقه‌ای در مسیر واحد در راستایی یکدیگر قرار دارند و همچنین اطمینان دارم با وجود عظم و اراده مقام‌های بلندپایه دو کشور برای ارتقایی روابط جمهوری اسلامی ایران و افغانستان نیز بر اساس احترام متقابل و مواضع مشترک تداوم و گسترش خواهد یافت.

مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در کنسولگری ایران در مزار شریف نیز برگزار شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=5349

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها