چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
درخواست مجدد طالبان برای اخذ کرسی

سهیل شاهین، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به تعلیق حق رأی افغانستان در سازمان ملل بار دیگر از این سازمان بین المللی خواست که کرسی افغانستان در این سازمان را به نمایندگان دولت فعلی افغانستان واگذار کند.

به گزارش ایراف، سهیل شاهین تصمیم سازمان ملل مبنی بر تعلیق حق رای افغانستان در این سازمان را نتیجه عدم واگذاری این کرسی به نماینده حکومت سرپرست دانست.

به گفته شاهین، کرسی این کشور در سازمان ملل در دست فردی است که نه نماینده مردم افغانستان و نه نماینده دولت فعلی است.

وی همچنین افزود: سازمان ملل با درنظرداشت واقعیت ها، این کرسی را به حکومت سرپرست واگذار کند.

این درخواست درحالی مطرح می شود که چند روز پیش سازمان ملل متحد حق رای افغانستان در این سازمان را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت از سوی این کشور تعلیق کرد. 

در همین رابطه سازمان ملل اعلام کرد که افغانستان به علت ندادن حق عضویت و عدم ارائه دلایل منطقی و موجه در رابطه با این امر از حق رأی در مجمع عمومی این سازمان محروم شده است.

گفتنی است که از زمان سقوط دولت پیشین در افغانستان و بازگشت مجدد طالبان وضعیت کرسی این کشور در سازمان ملل متحد جنجال برانگیز بوده است. حکومت سرپرست بارها درخواست واگذاری این کرسی به نماینده ای از دولت جدید افغانستان را کرده است که هربار با پاسخ منفی از سوی سازمان ملل رو به رو شده است.

نصیراحمد فایق سرپرستی این کرسی را برعهده دارد.

قابل ذکر است این درخواست درحالی مطرح می شود که سازمان ملل خواستار تعامل بیشتر و مستقیم با حکومت سرپرست است.

سهیل شاهین در همین رابطه مطرح کرده بود که «درحالی که سازمان ملل و جامعه جهانی  در مورد تعامل با حکومت سرپرست افغانستان صحبت می کنند، یک مانع بزرگ وجود دارد.  این مانع بزرگ در مواجهه با تعامل، نگه داشتن کرسی افغانستان در سازمان ملل در دست کسی است که کنترل هیچ منطقه و حتی روستایی را در افغانستان ندارد. این دو با هم در تضاد هستند. من از سازمان ملل می خواهم که براساس واقعیت های زمینی در افغانستان تصمیم بگیرد و کرسی افغانستان در سازمان ملل را به حکومت کنونی افغانستان واگذار کند».

افغانستان در نوامبر سال 1946 به عضویت سازمان ملل در آمد.

در این رابطه مطالعه افغانستان به دلیل عدم پرداخت حق عضویت از حق رأی در سازمان ملل محروم شد پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20408

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها