چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
در لابی هتل «رتز کارلتون» چه می‌گذرد؟-ایراف

به گزارش ایراف؛ هتل «رتز کارلتون» شهر دوحه پایتخت کشور قطر امروز میزبان نشست نمایندگان ویژه 22 کشور جهان و هشت سازمان بین‌المللی تحت عنوان «دوحه 3» است.

لابی هتل کارلتون از صبح امروز به محلی برای دیدار چهره‌هایی تبدیل شده بود که همه باهم یک شاخصه مشترک دارند و آن «افغانستان» است.

همین شاخصه مشترک باعث شد که گروه‌هایی چند نفری در اطراف لابی درحالی که همیشه با کت شلوار و لباس‌های دیپلماتیک جلوی دوربین رسانه‌ها ظاهر می‌شدند، حالا با لباس‌های اسپرت، آستین کوتاه و حتی شلوار جین پس از احوال پرسی درباره یک موضوع واحد حرف بزنند که آن «افغانستان» بود.

عکس‌هایی که از هتل کارلتون دوحه در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده شاهدی بر این ادعا است.

دیدار نمایندگان پاکستان و چین پیش از آغاز نشست سوم دوحه

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان با یوشیا یونگ، همتای چینی خود پیش از آغاز نشست سوم دوحه دیدار و گفتگو کرد.

دیدار نمایندگان ویژه با عصمت‌الله ارگاشف، نماینده ویژه رئیس جمهور ازبکستان نیز از دیگر دیدارهای دیپلماتیک امروز بوده است.

دیدار ذبیح‌الله مجاهد با نماینده ویژه ازبکستان

هیئت طالبان که به رهبری ذبیح‌الله مجاهد در دوحه 3 حاضر شده است، صبح امروز با نماینده ویژه ازبکستان برای افغانستان دیدار کرد.

گفته می‌شود که این نخستین دیدارهیئت طالبان در روز نخست نشست دوحه برای افغانستان به میزبانی ملل متحد است.

دیدار مجاهد با کابلوف در دوحه

ذبیح‌الله مجاهد با انتشار مطلبی درحساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس از دیدار با ضمیر کابلوف، نماینده ویژه پوتین در امور افغانستان خبرداد.

او در این پیام ادعا کرده است که روسیه از موضع امارت اسلامی افغانستان (طالبان) حمایت کرد و امارت اسلامی نیز از موضع مثبت روسیه تشکر کرده است.

دیدار سخنگوی طالبان با عالی‌ترین مقام هند در حوزه افغانستان

رئیس هیات طالبان در دوحه 3 همچنین از دیدار با جی پی سینگ، نماینده هند در امور افغانستان، پاکستان و ایران در دوحه نیز خبرداده است و تاکید کرده که در این دیدار در رابطه با تقویت روابط دو کشور گفت‌گو کردیم.

مجاهد ادعا کرده است که هند از موضع افغانستان در نشست آتی دوحه حمایت کرده است.

هدف ما انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان است

گفتنی است که حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان در راس هیاتی به دوحه رفته است. او در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است که هدف از این سفر را تبیین مواضع، انتقال نگرانی‌های تهران درباره افغانستان و توضیح سیاست‌های انسان دوستانه ج. ا. ایران در زمینه اتباع حاضر در کشور به مقامات سازمان ملل و کشورهای شرکت کننده در نشست عنوان کرد.

نماینده ویژه ایران برای افغانستان همچنین ضمن تشریح اهداف حضور در دوحه افزود: شرایط پیچیده و خطیر افغانستان و منطقه نیازمند رایزنی‌های همه جانبه با تمامی طرف‌ها است.

او در ادامه نوشته است که به امید اینکه مذاکرات پیش رو به کاهش درد و رنج مردم شریف افغانستان منجر شود و صلح، ثبات، امنیت، توسعه پایدار و حکومتی مبتنی بر اراده آزاد مردم بدون دخالت و سلطه بیگانگان را به ارمغان آورد. اهدافی که متناسب به شرایط داخلی، فضای منطقه‌ای و رقابت‌های جهانی در مورد افغانستان تنظیم شده است.

نشست دوحه 3 هرچند برخلاف دو نشست گذشته میزبان طالبان است، اما انتقادهای زیادی به چگونگی مدیریت این نشست از سوی سازمان ملل متحد وجود دارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27168

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها