چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
به رسمیت شناختن حق افغانستان است

به گزارش ایراف، ذبیح‌الله مجاهد امروز در گفت‌وگو با شبکه طلوع نیوز افغانستان شناسایی حکومت سرپرست را حق افغانستان عنوان کرد و افزود که در صورت تحقق این امر افغانستان می‌تواند به پیشرفت‌های زیادی دست پیدا کند.

مجاهد همچنین در این مورد گفت که هرکشوری که در این مسیر پیش قدم شود، برای ما قابل تحسین است.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در سال 2021 آنها کسب شناسایی بین‌المللی را یکی از اهداف سیاست خارجی خود تعریف کرده‌اند. علی رغم تلاش‌های دیپلماتیک طالبان و برخلاف دهه 90 میلادی و دور نخست حاکمیت آنها، تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته‌ است.

این درحالی است که کشورهای بسیاری از جمله کشورهای همسایه و منطقه تعاملات خود را با حکومت سرپرست افزایش داده‌اند.

مجاهد در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به سخنان اخیر معاون سفیر ایران در کابل، افزود که بین ایران و افغانستان تعاملات رسمی وجود دارد. به طوری که سفارتخانه‌های دو کشور فعال و تمامی رفت‌وآمدها و تعاملات رسمی به شکل رسمی قابل پیگیری است.

غلامرضا نجاری، معاون سفیر ایران در کابل روز گذشته اعلام کرد که طالبان خواستار به رسمیت شناختن این گروه توسط جمهوری اسلامی هستند.

به گفته این دیپلمات ایرانی، طالبان بیش از هر کشوری دیگری تمایل دارند که ایران حکومت سرپرست را به رسمیت بشناسند.

نجاری در بخش دیگری از اظهارات خود افزوده است که همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور به طور چشمگیری تقویت و افزایش یافته است اما بین دو کشور در حوزه‌های تامین حقابه ایران، اختلافات مرزی و زبان فارسی همچنان مشکلاتی وجود دارد و طالبان در این مورد انعطاف نشان نداده‌اند.

نجاری در گفت‌وگو با ایسکانیوز در مورد تشکیل دولت فراگیر در افغانستان گفت که طالبان تاکنون به شرایط ایران برای تشکیل دولت فراگیر در این کشور پاسخ مثبت نداده‌اند.

پیش از این نیز، حسن کاظمی قمی چند روز پیش در نشستی در میان مهاجرین افغانستانی مقیم قم گفته بود که افغانستان کشوری برای همه است و باید دولتی فراگیر تشکیل شود.

آقای قمی همچنین در این نشست توصیه کرد که اگر طالبان نمی خواهند کنفرانس بن تکرار شود، باید به ایجاد دولتی فراگیر توجه کنند.

طالبان ایجاد تشکیل دولت فراگیر را موضوعی داخلی می‌داند و از کشورهای جهان خواسته‌اند که در این مورد دخالت نکنند.

به گفته مقامات طالبان  رویکرد آنها در حوزه سیاست خارجی عدم مداخله در امور کشورهای دیگر است.

منابعی از طالبان نیز به تازگی گفته‌اند که یکی از شروط این گروه برای حضور در سومین نشست دوحه عدم گفت‌وگو و بحث در مورد ایجاد تشکیل دولتی فراگیر در افغانستان است.

حکومت سرپرست از سال 2021 تاکنون مقاومتی سخت در برابر فشارها و خواسته‌های جامعه جهانی مبنی بر تشکیل حکومت کرده‌اند.

در این رابطه مطالعه افغانستان برای همه افغانستانی ها؛ مهاجرین در سازندگی کشورشان سهم بگیرند پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22143

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها