چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سازمان ملل: مسئله زنان در تمام مباحث دوحه برجسته خواهد بود

به گزارش ایراف، استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل روز گذشته هدف نشست دوحه را «تشویق طالبان برای تعامل با جهان با رویکردی هماهنگ و منظم در راستای منافع مردم افغانستان» توصیف کرد.

او افزود که نشست‌های دوحه نه یک اتفاق تک مرحله‌ای، بلکه بخشی از یک فرآیند هستند و زنان و جامعه مدنی نیز بخشی از این فرآیند را تشکیل می‌دهند.

او در بخش دیگری از سخنان خود افزود: مساله زنان در تمام مباحث نشست دوحه برجسته خواهد شد.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که عدم حضور زنان افغانستان در سومین نشست دوحه با واکنش‌های گسترده روبرو شد.

دولت طالبان قرار است اوایل هفته آینده هیاتی را برای حضور در نشست دوحه به قطر اعزام کند. این نشست با موضوع افغانستان و با حضور نمایندگان 25 کشور جهان برگزار می‌شود.

اما زنی به نمایندگی از جامعه افغانستان به این نشست دعوت نشده است.

تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیده‌بان حقوق بشر، در این مورد گفت: کنار گذاشتن زنان خطر مشروعیت بخشیدن به سوءاستفاده های طالبان و آسیب جبران ناپذیر به اعتبار سازمان ملل به عنوان مدافع حقوق زنان و مشارکت معنادار زنان را به همراه دارد.

به گفته سازمان ملل، رزماری دی کارلو، مسئول امور سیاسی سازمان ملل، رزا اوتانبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان و نمایندگان کشورهای مختلف قرار است پس از دیدار با طالبان به طور جداگانه با گروه‌های جامعه مدنی دیدار داشته باشند.

یکی از شش شرط برای حضور در نشست دوحه سه که طالبان تعیین کرده بودند این بود که مسائلی همچون آموزش و کار زنان نباید در محورهای نشست دوحه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

مسئله آموزش و کار زنان یکی از جنجالی‌ترین موضوعاتی است که در افغانستان تحت حاکمیت طالبان وجود دارد. به طوری که بسیاری از کشورها تعامل دیپلماتیک خود با حکومت سرپرست را منوط به مسئله آموزش و کار زنان کرده‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26042

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها