چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
بحران فلسطین محور گفت‌وگوی نشست 5 روزه چین و اعراب

به گزارش ایراف، پکن فردا در یک نشست پنج روزه میزبان مقامات ارشد کشورهای عربی با هدف تقویت روابط و افزایش همکاری‌ها خواهد بود.

همچنین بحث و گفت‌وگو پیرامون مسئله فلسطین یکی از محورهای این نشست خواهد بود.

دولت چین امروز در بیانیه‌ای اعلام کرده است که قرار است کشورهایی چون بحرین، مصر، امارات و تونس برای حضور در یک نشست پنج روزه و به دعوت رئیس جمهور این کشور فردا وارد پکن شوند.

هوا چونینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت این نشست از تاریخ 28 ماه می تا 1 ژوئن برگزار خواهد شد. در این نشست رئیس جمهور چین نیز شرکت و سخنرانی مهم خواهد داشت.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، رئیس جمهور مصر، پادشاه بحرین، رئیس جمهور تونس و رئیس امارات حضور پیدا خواهند کرد.

گسترش و تعمیق اجماع بین چین و کشورهای عربی از مهمترین محورهای این نشست خواهد بود.

در بخشی از این نشست قرار است چین و کشورهای عربی بیانیه مشترکی در مورد مسئله فلسطین صادر کنند.

در این رویداد درحالی قرار است مسئله فلسطین مورد بحث قرار بگیرد که پکن در تلاش بوده تا خود را به عنوان میانجی در این قضیه نشان دهد.

به طوری که چین در تلاش است تا در حل بحران مسئله در خاورمیانه به نقشی مهم و پررنگ برسد.

در همین رابطه، سخنگوی وزارت خارجه چین مطرح کرد که پکن همیشه قاطعانه از آرمان عادلانه فلسطینی‌ها حمایت می‌کند.

چین چند روز پیش اعلام کرده بود که به همکاری با جامعه بین المللی برای ایفای نقش سازنده در پایان دادن به مناقشه فلسطین ادامه خواهد داد.

او ادامه داد که موضع چین در مورد مناقشه فلسطین و اسرائیل ثابت است. ما معتقدیم اولویت فوری اجرای قطعنامه 2728 شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحقق آتش بس فوری، پایان دادن به بحران انسانی بی سابقه در غزه و بازگشت به مسیر درست برای حل و فصل مسئله فلسطین براساس راه حل دودولتی است.

گفتنی است چین از حامیان راه حل دو دولتی برای حل بحران فلسطین بوده است.

از طرف دیگر، این نشست درحالی فردا  برگزار خواهد شد که  وزارت خارجه چین چند روز پیش در سی و سومین اجلاس سران اتحادیه عرب اعلام کرد که از کشورهای عربی در تقویت وحدت و ایفای نقش بیشتر در موضوع فلسطین حمایت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد که کشورش آماده همکاری با کشورهای عربی برای تقویت هماهنگی و همکاری، کمک به کاهش تنش و درگیری و بازگرداندن مسئله فلسطین به مسیر درست راه حل دو دولتی است و از این امر حمایت می‌کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21884

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها