چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
جای خالی نمایندگانی از داخل افغانستان و جامعه مهاجر در نشست دوحه- ایراف

علی موجانی، یکی از فعالین فرهنگی ایران با اشاره به حضور هیئت های مطالعاتی ایرانی در کابل این پرسش را مطرح کرد که چه اشکالی داشت نمایندگان در نشست دوحه از داخل افغانستان و از مناطقی باشند که اکثریت جامعه پناهجو و مهاجر افغانستانی در آنجا ساکن هستند؟

به گزارش ایراف، چندین محقق ایرانی در سفر تازه خود به افغانستان با شماری از محققان افغانستان دیدار کردند. در همین راستا، علی موجانی، یکی از این محققان ایرانی مطرح کرد که «دیدارهای هیئت مطالعاتی ایران و گفتگوهای انجام شده با جهاتی متنوع از حاکمیت سیاسی کنونی و شخصیت های جامعه مدنی افغانستان سازنده و قابل اعتنا بود، یک گفتگوی درون زا که به آرامی پیش می رود: جریان یافته است که در غوغا و هیاهوهای رسانه های غربی ناپیداست اما جوانه زده است.

این محقق ایرانی همچنین در راستای این دیدار از این مسئله انتقاد کرد که با وجود افرادی در داخل و در بین جامعه مهاجرین چرا در نشست های بین المللی به عنوان نماینده افغانستان دعوت نمی شوند.

موجانی در این راستا تصریح کرده که « در اجلاس قبلی دوحه از سوی سازمان ملل پنج نفر به پیشنهاد آمریکا نمایندگان جامعه مدنی افغانستان بودند. در کابل پرسش شد: چه اشکال داشت نمایندگان از داخل افغانستان و مناطقی باشند که اکثریت جامعه پناهجو و مهاجر افغانستانی در آنجا ساکن هستند؟ آیا اشکال داشت؟».

دومین نشست دوحه توسط سازمان ملل در اواسط ماه فوریه بدون حضور نمایندگانی از افغانستان برگزار شد. این نشست که به رهبری آنتونیو گوترش بود برای یک رویکرد هماهنگ در مورد افغانستان با حضور 25 نماینده کشورهای مختلف، اعضای جامعه مدنی افغانستان و نمایندگانی از سازمان های منطقه ای مانند سازمان همکاری اسلامی، سازمان شانگهای و اتحادیه اروپا برگزار شد.

در انتقاد به عدم حضور حکومت سرپرست در این نشست، در بیانیه ای که حکومت سرپرست در این رابطه منتشر کرده بود، گفت که شرکت آنها در این نشست تنها در شرایطی می تواند مفید باشد که آنها به عنوان نماینده رسمی افغانستان درنظر گرفته شوند.

اما یکی دیگر از انتقادهای جدی به این نشست حضور افرادی به عنوان نمایندگان جامعه مدنی افغانستان بود. به باور بسیاری این افراد نمایندگان جامعه مدنی افغانستان نیستند. این درحالی است که برخی دیگر از عدم حضور نمایندگانی از داخل افغانستان نیز انتقاد کرده بودند. به طوری که اتحادیه خبرنگاران آزاد افغانستان در اعلامیه ای در همین رابطه،  از دعوت نشدن جامعه رسانه ای انتقاد و همچنین عدم دعوت فعالان مدنی از داخل افغانستان را بی‌توجهی جامعه بین‌الملل در پشتیبانی از خبرنگاران دانست.

در بخش دیگری از این اعلامیه آمده است که «شماری از اعضای جامعه مدنی افغانستان از بیرون کشور به نشست دوحه دعوت شده که این اتحادیه از حضور آن‌ها در این نشست قدردانی می‌کند؛ اما نادیده گرفتن جامعه رسانه‌ای داخل افغانستان در چنین نشست‌ها – با وجودی‌که در تماس‌ها با دفتر یوناما در کابل روی این موضوع تاکید شده –  نمایانگر عدم توجه و اهمیت لازم جامعه بین‌المللی به‌خصوص سازمان ملل متحد برای حمایت از جامعه رسانه‌ای داخل افغانستان می‌باشد».

نشست دور نخست دوحه در ماه مه 2023 برگزار شده بود.

باید گفت که عدم حضور نمایندگانی از داخل افغانستان که مشاهده گران واقعی جامعه افغانستان هستند، رویکرد جامعه جهانی به افغانستان را ناقض و کمک به حل مشکلات این کشور را دشوار می کند.

پیشنهاد می شود: دیدار مقامات اطلاعاتی طالبان و آمریکا در دوحه

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=18873

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها