چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
با تاسی از روحیه خستگی‌ناپذیر آیت الله رئیسی به مسیر پرافتخار و خدمت ادامه می‌دهیم- امکان شرکت ایرانیان مقیم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری ایران-ایراف

سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل با انتشار خبرنامه ای از  امکان شرکت ایرانیان مقیم افغانستان در انتخابات ریاست جمهوری این کشور خبر داد.

به گزارش ایراف، سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل، در حساب رسمی خود در ایکس در مورد برگزاری مراسم انتخابات در ایران و امکان رای‌گیری از ایرانیان مقیم افغانستان نوشته است که «با گرامیداشت خاطره شهدای خدمت، همزمان با داخل ایران، انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ 8 تیرماه 1403 در افغانستان نیز برگزار خواهد شد.»

همچنین سفارت ایران در کابل نوشته است که محل صندوق های رای در افغانستان و جزئیان فنی به زودی اعلام می شود تا هموطنان ایرانی بتوانند در روند اخذ رای شرکت نمایند.

در پی سانحه سقوط بالگرد رئیس جمهور و شهادت ایشان، ضمن آنکه سریعاً با استناد به اصل 131 قانون اساسی معاون ایشان مسئولیت مدیریت کشور را برعهده گرفت، اقدامات برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری عملیاتی شد.

در همین رابطه، در جلسه ای که روز دوشنبه، 31 اردیبهشت ماه به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور و حضور محسنی اژه ای، رئیس قوه قضائیه، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی و معاون حقوقی رئیس جمهور، قائم مقام شورای نگهبان و معاون سیاسی و وزیر کشور در محل ساختمان دولت برگزار شد، با توجه به اصل 131 در مورد برگزاری انتخابات تصمیم گیری شد.

براین اساس، تاریخ انتخابات برای تعیین رئیس جمهور جدید 8 تیرماه سال جاری تعیین شد. براساس تصمیم های گرفته شده در این مورد، داوطلبان می توانند از  روز 23 خرداد تا صبح هفتم تیرماه تبلیغات انتخاباتی خود را انجام دهند.

طبق اصل ۱۳۱ قانون اساسی در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس جمهور جدید و یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده و یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد و شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف مدت پنجاه روز رئیس جمهور جدید انتخاب شود.

همچنین در این اصل آمده است که در صورت فوت معاون اول و یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند.

رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات گفت: حماسه انتخابات مکمل حماسه بدرقه شهیدان است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23780

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها