چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
«راه پیش‌رو و آینده افغانستان» محور گفت‌وگوی آمریکا و قطر

به گزارش ایراف، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان امروز، چهارشنبه در حساب رسمی ایکس خود از دیدار با محمد الخلیفی، وزیر امور خارجه قطر خبر داد. افغانستان محور اصلی این دیدار را تشکیل می‌داد.

نماینده ویژه آمریکا از نقش برجسته قطر در مسائل افغانستان تشکر کرده است.

این دیدار درحالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل تاریخ نشست دوحه سه را اعلام کرد.

به گفته این سازمان نشست دوحه سه قرار است با حضور نمایندگان ویژه کشورها برای افغانستان در  10 و 11 تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد.

این سازمان بین‌المللی هدف این نشست را «ارتقای تعامل بین المللی به شکلی منسجم برای افغانستان» عنوان کرد. این نشست که با رهبری سازمان ملل برگزار خواهد شد، پیش از این نیز دو دور دیگر بدون حضور نماینده‌ای از افغانستان برگزار شده بود.

اما پیش بینی می‌شود که نشست سوم دوحه با حضور نمایندگانی از حکومت سرپرست نیز همراه باشد. چرا که در جریان هفته‌های گذشته رایزنی‌هایی بین مقامات سازمان ملل و حکومت سرپرست برای حضور نمایندگانی از حکومت افغانستان رخ داد.

به طوری که معاون سیاسی نخست وزیر طالبان، امیرخان متقی در دیدار با معاون دبیرکل متحد در امور سیاسی ابراز امیدواری کرده است که رویکرد حکومت سرپرست درمورد نشست سوم دوحه از سوی سازمان ملل پذیرفته شود.

او مطرح کرد که در صورت پذیرش خواسته‌های ما در نشست سوم دوحه اشتراک خواهیم کرد.

در مقابل، سازمان ملل مطرح کرد که شروط طالبان برای اشتراک در سومین نشست دوحه دشوار و سخت نیست.

این اظهارات درحالی مطرح می شود که معاون دبیرکل سازمان ملل متحد از حکومت سرپرست برای حضور در نشست آتی دوحه دعوت کرد.

طالبان در دور دوم نشست دوحه به دلیل عدم پذیرش شرایط‌شان از سوی سازمان ملل در این نشست حضور نیافته بودند.

اما علاوه بر طالبان و سازمان ملل، رایزنی‌های منطقه‌ای نیز در مورد حضور افغانستان در نشست سازمان ملل در جریان است. به طوری که کشورهای مختلف منطقه خواهان حضور نماینده حکومت سرپرست در نشست‌های بین‌المللی از جمله نشست دوحه هستند.

چنانچه ضمیر کابلوف نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان در دیدار خود با سرپرست وزارت امورخارجه گفت که در نشست آینده دوحه مهم است تا سازمان ملل متحد  توافق افغانستان را با خود داشته باشد.

به گفته این مقام روسی، این دور نشست‌ها بدون توافق حکومت افغانستان هیچ نتیجه‌ای نمی‌تواند داشته باشد.

این اظهارنظرها و دیدارهای دیپلماتیک مقام‌های خارجی با مقامات حکومت سرپرست را می‌توان نشان از این امر دانست که شاید جهان به این درک رسیده است که «تعامل همراه با طالبان» تنها گزینه پیش رو باشد. 

این کشورها از عمق، پیچیدگی وضعیت جامعه افغانستان آگاه هستند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که رویکرد جامعه جهانی در قبال طالبان از دوری و تحریم این گروه به سمت تعامل حساب شده تغییر کرده است. رویکردی که نشان از تکامل دارد.

از طرف دیگر، حکومت سرپرست نیز خوب می‌داند که برای جلوگیری از انزوا تعامل با جهان ضروری است. به طوری که این حکومت از آگوست2021 تاکنون روابط خود را با کشورهای منطقه و حتی آمریکا گسترش داده. اما گفتنی است، نشست دوحه برای ایالات متحده به عنوان اهرم فشار و یا هم مکانیسم تسهیل کننده ورود دوباره این کشور در افغانستان و مسائل افغانستان است. 

ایالات متحده به خوبی دریافته است که تعامل با طالبان ضروری است. اما ضرورت نیازمند همکاری‌های منطقه برای همراه کردن کشورهای منطقه با واشنگتن است که نمود آن را می‌توان در سفرهای منطقه‌ای آمریکا دید.

در این بین امید آمریکا برای نفوذ به افغانستان به نشست دوحه با رهبری ظاهری سازمان ملل است.

درباره ی دورنمای سومین نشست دوحه درباره ی افغانستان بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21158

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها