چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
افزایش حمله به پاسگاه های پاکستان در مرز با افغانستان

به گزارش ایراف، شبکه خبری اوراسیا در تحلیلی تازه پیرامون وضعیت مرزی افغانستان و پاکستان آورده است که از آغاز سال 2024 تاکنون گروه‌های هراس افگن حدود هفت حمله بر پاسگاه‌های مرز با افغانستان انجام داده‌اند که در نتیجه این حملات 24 نفر از دو طرف کشته شده‌اند.

این تحلیل می‌افزاید که بیشتر این حملات هنگامی رخ داده است که گروه‌های تروریستی از سمت افغانستان می‌خواستند به خاک پاکستان وارد شوند.

این درحالی است که در بازه زمانی مشابه در سال گذشته تنها سه حمله صورت گرفته بود که در نتیجه آن هشت نفر کشته و یک نفر زخمی شدند.

این گزارش همچنین می‌گوید که در 16 می 2024، تنش در منطقه در امتداد مرز پاکستان-افغانستان در شهرستان کرم تشدید شد. چرا که تیراندازی‌های مرزی شدید در این منطقه صورت گرفت. در همین رابطه یک مقام امنیتی به این شبکه گفته است از هردو طرف سلاح و مهمات سنگین استفاده شده است.

پیش از این نیز، در 11 می 2024 حداقل چهارده ستیزه جوی در یک حمله هوایی توسط تحریک طالبان پاکستانی در یک مکان نامشخص در داخل افغانستان، در امتداد مرز پاکستان و افغانستان کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

چندی قبل تر نیز در 18 مارس 2024، عملیات ضدتروریستی مبتنی بر اطلاعات را در داخل مناطق مرزی افغانستان انجام داد که در نتیجه آن هشت نفر کشته شدند. در همین رابطه در بیانیه مطبوعاتی وزارت خارجه پاکستان آمده است که اهداف اصلی این حملات حافظ گل بهادر، از اعضای اعصلی تحریک طالبان پاکستان بوده است.

در مقابل، دولت افغانستان در پاسخ به حملات پاکستان، حملات تلافی جویانه متعددی را بر تاسیسات امنیتی در امتداد مرز پاکستان و افغانستان در منطقه پاراچنار در شهرستان کرم انجام داد که در نتیجه آن یک سروان ارتش کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند. وزارت دفاع افغانستان با صدرو بیانیه ای گفت که به حملات پاکستان پاسخ داده است و مراکز نظامی این کشور را هدف قرار داده است.

در نتیجه این تحلیل می‌افزاید که نوسانات در مرز افغانستان و پاکستان پس از بازگشت طالبان افزایش یافته است که این امید اسلام آباد را برای بهبود وضعیت از بین می برد. به طوری که آصف علی زرداری، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان در 10 می 2024 ابراز تاسف کرد که حملات تحریک طالبان پاکستان در پاکستان که از افغانستان سرچشمه می‌گیرد، پس از تسلط طالبان بر افغانستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

درانی گفته بود که پیش از این امید می‌رفت که با آمدن طالبان وضعیت امنیتی در مرز پاکستان و افغانستان بر کابل به طور قابل توجهی بهبود یابد اما متاسفانه در دو سال گذشته حملات از افغانستان 60 درصد افزایش یافته است.

پیش از این نیز در 6 مارس، منیر اکرم سفیر پاکستان در سازمان ملل متحد در واکنش به حوادث مرزی اعلام کرد که نیروهای مسلح پاکستان به حملات فرامرزی تحریک طالبان پاکستان و وابسته‌های آن علیه پاسگاه‌های مرزی پاسخ می‌دهد. ما انتظار داریم که سازمان ملل از دولت موقت افغانستان بخواهد که از چنین حملات فرامرزی و نفوذ تحریک طالبان پاکستان و سایر تروریست‌ها به خاک افغانستان جلوگیری کند.

همچنین در 20 مارس2024 نخست وزیر پاکستان، شهباز شریف ادعا کرد که حملات فرامرزی ادامه دارد و هشدار داد که پاکستان دیگر چنین حوادثی را در خاک خود تحمل نخواهد کرد.

اما از سوی دیگر، طالبان افغانستان، پاکستان را مقصر دانسته و در 8 می 2024، عنایت الله خوارزمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان با رد ادعای پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان توسط تحریک طالبان پاکستان علیه اسلام آباد مدعی شد که گهگاه از خاک پاکستان علیه افغانستان استفاده می شود و عناصر داعش وارد افغانستان می شوند.

او همچنین افزود در این مورد پاکستان باید، پاسخگو باشد.

در نهایت این تحلیل می افزاید که درگیری برسر خط دیورند غیرقابل کاهش به نظر می‌رسد، زیر هیچ حکومتی در افغانستان هرگز مشروعیت آن را نپذیرفته است. از آنجایی که طالبان در افغانستان بیشتر مستحکم می شود، اصطکاک در امتداد خط دیورند تنها می‌تواند تشدید شود.

درباره ی وزارت دفاع طالبان: داعش از پاکستان وارد افغانستان می شود بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=20834

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها