چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
افراط‌گرایی مهمترین چالش آسیای مرکزی | تاکید وزیر خارجه تاجیکستان بر تقویت مرزها-ایراف

به گزارش ایراف، سراج‌الدین مهرالدین، وزیرخارجه تاجیکستان در نشست شورای وزیران سازمان پیمان امنیت جمعی که روز جمعه در آلماتی قزاقستان برگزار شد، افراط گرایی را مهمترین چالش کشورهای آسیای مرکزی عنوان کرد.

او خواستار امضای برنامه تقویت مرز با افغانستان شد. این برنامه قرار بود در سال گذشته میلادی به امضا برسد اما به تعویق افتاد.

پیش از این در اوایل خردادماه سال جاری ولادیمیر کولیشوف، رئیس خدمات مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه خبر داد که کار روی برنامه هدفمند سازمان پیمان امنیت جمعی برای تقویت مرز تاجیکستان و افغانستان ادامه دارد و نیروهای مرزی تاجیکستان در مرز با افغانستان به جنگ افزارهای مدرن و ابزارهای فنی نگهبانی از مرز تجهیز خواهند شد.

همچنین مقامات تاجیکستان از ۱۷ ماه مه اقدامات امنیتی مرزی را در مناطق هم مرز با افغانستان تشدید کرده‌اند. بنابر گزارش‌ها، مقامات دوشنبه قصد دارند با افزایش نظارت بر اسناد سفر برای جلوگیری از عبور غیرقانونی از مرز، با تهدید بالقوه تروریسم مقابله کنند.

این نگرانی امنیتی از سوی تاجیکستان درحالی مطرح می‌شود که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز مطرح کرده بود که گروه‌های کاملاً آماده جنگ داعش، القاعده و ساختارهای وابسته به آن ها در افغانستان باقی مانده‌اند.

وزیر خارجه روسیه گفت افغانستان همچنان منشا تهدیدات است.

افغانستان کانون بی‌ثباتی‌های فرامرزی است

پیش از این نیز، ایمانقلی تاسماگامبتوف، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی شنبه ۱۴ خرداد در نشست مجمع پارلمانی بلوک امنیت در آلماتی قزاقستان با اشاره به حمله تروریستی اخیر داعش به مسکو گفت که افغانستان کانون بی‌ثباتی‌های فرامرزی است.

او گفته بود که حمله تروریستی به تالار شهر کرکوس به وضوح نشان داد که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی باید سخت تر تلاش کنند تا ابزارهای جدیدی برای مبارزه با تروریسم ابداع کنند.

این مقام افزود: در همین حال، افغانستان مرکز اصلی بی‌ثباتی، منبع چالش‌ها و تهدیدهای فرامرزی در آسیای مرکزی است.

مرکز آسیا نیز ۳۱ خردادماه در تحلیلی از افزایش تهدید کشورهای آسیای مرکزی از سوی داعش خبر داد.

در این تحلیل آمده است: ازبک‌هایی که در سوریه بودند، دو سال پیش به افغانستان بازگشتند و تمام تلاش خود را بر استخدام بستگان خود که به طور سنتی در افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان زندگی می‌کردند، متمرکز کردند.

در ادامه تاکید شده است که واعظان آنها با استفاده از شبکه‌های اجتماعی تعداد زیادی دنبال کننده را جذب کردند.

پیشنهاد می شود: تاکید مقامات قضایی ایران و تاجیکستان بر مبارزه مشترک با تروریسم

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25889

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها