چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
طالبان از پیشنهاد لاوروف برای گفت‌وگوهای مستمر استقبال کرد

به گزارش ایراف، به نقل از آمو، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است که محورها و جزئیات سومین دور نشست دوحه با آنها به اشتراک گذاشته شده است. اما طالبان تصمیم نهایی برای شرکت در نشست دوحه را نگرفته‌اند.

تلویزیون آمو در این باره نوشته است که سخنگوی طالبان می‌گوید: «به طور عمومی اهداف و جزئیات نشست تا حدی شریک شده است اما زیر بررسی قرار دارد. هر زمان که تصمیم گرفته شد، شریک می‌کنیم.»

این درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل متحد از اعضای این شورا در ملل متحد خواسته است که امکان گزینش یک فرستاده ویژه برای افغانستان را بررسی کنند. اگر فرستاده ویژه تعیین شود، دبیرخانه ملل متحد در یک نشست غیررسمی، ماموریت دفتر او و یوناما را مشخص و از هم جدا می‌کند.

این نهاد همچنین افزوده است که چین و روسیه ارزش فرستاده ویژه را زیر سئوال برده‌اند، اما آمریکا و انگلیس آن را برای هماهنگی بین المللی با افغانستان یک نیاز می‌دانند.

این اظهارات از سوی سخنگوی حکومت سرپرست در حالی مطرح می‌شود که ذاکر جلالی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در مقاله‌ای آورده است که طالبان تعیین نماینده ویژه از سوی سازمان ملل برای این کشور را ضروری نمی‌داند.

او همچنین در مورد محورهای نشست دوحه سه گفته است که حضور حکومت سرپرست در نشست دوحه سه بستگی به جزئیات ارائه شده از سوی سازمان ملل دارد.

در بخش پایانی این مقاله آمده است که  محورهای نشست دوحه 3 تلاش‌های ضد موادمخدر، گزینه‌های جایگزین، تغییرات اقلیمی و مسائل مالی و بانکی خواهد بود.

در صورت حضور طالبان در این نشست احتمالا  مسائلی چون ایجاد حکومت فراگیر چندان مورد بحث جدی قرار نخواهد گرفت. چنانچه که منابعی از طالبان شروط شش گانه‌ای را برای شرکت این گروه در نشست دوحه مطرح کرده بودند که عدم صحبت برروی تشکیل دولت فراگیر از جمله این شروط بود.

درباره ی طالبان: به زودی درباره نشست دوحه 3 تصمیم می گیرد بخوانید.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23266

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها