چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
افزایش بی‌سابقه پناهندگان در جهان؛ افغانستان در صدر-ایراف

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد اعلام کرده که در رکوردی تاریخی شمار آوارگان اجباری در جهان از مرز ۱۲۰ میلیون نفر فراتر رفته است. افغانستان همچنان در صدر این فهرست قرار دارد.

به گزارش ایراف، کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، امروز پنج‌شنبه، ۲۴ خرداد با نشر گزارشی اعلام کرد که آوارگی اجباری در جهان در چهار ماه اول سال ۲۰۲۴ میلادی همچنان رو به افزایش بوده است و در پایان ماه آوریل، از مرز ۱۲۰ میلیون نفر فراتر رفته است.

این نهاد همچنین گفته است که در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی، شمار آوارگان اجباری در جهان ۱۱۷.۳ میلیون نفر بود.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد می‌گوید، این تعداد افزایش ۸ درصدی نسبت به سال قبل دارد و از زمانی که این سازمان شروع به ثبت آمار کرده است، این بالاترین رقم است. کودکان ۴۰ درصد از کل آوارگان اجباری را تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل همچنین می‌گوید که این بدان معناست که در هر دقیقه، حداقل ۲۰ نفر باید همه زندگی‌شان را رها کنند تا از جنگ، آزار وشکنجه یا ترور بگریزند.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل این یافته‌ها را در آستانه روز جهانی پناهندگان در ۲۰ ژوئن منتشر کرد. این روز، به ابتکار سازمان ملل متحد، به «گرامی‌داشت مقاومت و شجاعت پناهندگان در سراسر جهان» اختصاص داده شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ تقریباً از هر چهار پناهنده (۷۳ درصد) سه نفر فقط از پنج کشور بوده‌اند: افغانستان، سوریه، ونزوئلا، اوکراین و سودان.

سوریه هنوز با بزرگ‌ترین بحران آوارگی در جهان مواجه است، به طوری که ۱۳.۸ میلیون نفر در داخل و خارج از کشور تا پایان سال ۲۰۲۳ به اجبار آواره شده‌اند، که عمدتاً به دلیل جنگ است.

یکی از عوامل اصلی افزایش آمار آوارگی جهانی در سال جاری، جنگ داخلی در سودان بوده است که منجر به آواره شدن نزدیک به ۱۱ میلیون سودانی تا پایان سال ۲۰۲۳ شد.

پس از تسلط طالبان در سال ۲۰۲۱، بیش از ۶.۴ میلیون نفر در سال گذشته در جستجوی زندگی بهتر از افغانستان گریخته‌اند.

کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که ۱۲ سال متوالی است که شمار آوارگان اجباری در جهان رو به افزایش است.

این نهاد جنگ، خشونت، آزار و اذیت‌، نقض حقوق‌‌ بشر و رویدادهای را که نظم عمومی را به‌شدت مختل می‌کنند، از عوامل آوارگی اجباری افراد در جهان دانسته است.

فیلیپو گراندی؛ کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که در پشت این تعداد شدید و رو به افزایش «تراژدی‌های انسانی بی‌شماری» نهفته است.

او افزوده: «این رنج باید جامعه‌ بین‌المللی را وادار کند تا فورا برای مقابله با علل ریشه‌ای آوارگی اجباری اقدام کند.»

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در گزارش خود گفته است آمارهای سال ۲۰۲۳ میلادی نشان می‌دهد که بیش از یک نفر از هر ۶۹ نفر در جهان در آوارگی اجباری به‌سر می‌برد.

این نهاد گفته است که این تقریبا دوبرابر آمار یک‌دهه‌ گذشته است که از هر ۱۲۵ نفر، یک نفر در جهان آواره‌ اجباری بود.

براساس گزارش کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، جنگ در غزه، اوکراین، سودان و میانمار باعث افزایش آوارگان اجباری شده است.

در این گزارش آمده است که در سال ۲۰۲۳، بیش از ۱.۷ میلیون نفر که ۷۵ درصد از جمعیت نوار غزه را تشکیل می‌دهد بر اثر جنگ آواره شده‌اند و برخی از آنان چندین‌بار مجبور به فرار شده‌اند.

در حال حاضر دست‌کم ۸ میلیون پناهنده و پناهجوی افغان تنها در دو کشور ایران و پاکستان زندگی می‌کنند.

پیشنهاد می شود: از مهاجرت‌های اجباری تا بازگشت‌های اجباری به افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24625

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها