چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
۶.۵ میلیون کودک افغان با گرسنگی مواجه هستند-ایراف

به گزارش ایراف، این سازمان گفته که کشورهای جهان باید کمک‌های بشردوستانه را برای نجات جان کودکان در افغانستان افزایش دهند.

سازمان نجات کودکان روز دوشنبه، هفتم خرداد نوشت که سیلاب، خشکسالی و بازگشت مهاجران افغان از دلایل افزایش ناامنی غذایی در افغانستان است.

به گفته این سازمان بیش از دو میلیون کودک زیر پنج سال با سوء‌تغذیه حاد مواجه‌اند. ارشد مالک، رئیس سازمان نجات کودکان در افغانستان گفت که از آغاز سال میلادی بیش از ۷ هزار کودک مبتلا به سوءتغذیه درمان کرده‌اند.

او گرسنگی همراه با سیلاب اخیر در شمال افغانستان در بخش‌های وسیعی از افغانستان را عامل «وضعیت خطرناک برای کودکان» توصیف کرد.

مالک گفت این سازمان یک «کلینیک سیار» را در بغلان راه اندازی کرده است. در این کلینیک پزشکان زن و مرد، متخصصان بهداشت روان و حفاظت از کودکان فعالیت دارند.

او گفت: «کودکان در مناطق سیل زده دسترسی محدودی به آب پاک دارند و برخی از آنها دچار بیماری معده شده‌اند.»

یکی از مراجعه کنندگان به این سازمان گفت: «اکثر اوقات غذای کافی برای خوردن نداریم. وقتی بچه‌هایم گرسنه می‌شوند، احساس ناراحتی می‌کنم.» او گفت بعضی روزها گرسنه می‌خوابند.

‌پیش از این برنامه‌ جهانی غذا گفت که سه میلیون کودک در سراسر افغانستان مبتلا به سوءتغذیه هستند.

این نهاد امروز (جمعه، ۲۱ اردیبهشت) با نشر پستی در شبکه ایکس گفته است، اما آن‌ها تنها می‌توانند از هر سه کودک مبتلا به سوءتغذیه از یک نفر آنان حمایت کنند.

برنامه جهانی غذا گفته است که کودکان بار اصلی کاهش کمک‌ها به افغانستان را تحمل می‌کنند و برای رسیدگی به وضعیت آنان تأمین مالی پایدار حیاتی است.

نهادهای سازمان ملل متحد پیش از این نیز بارها از تأثیرات کاهش کمک‌ها بر روند امداد رسانی در افغانستان، هشدار داده‌اند.

بر اساس آمار اوچا، در سال جاری میلادی ۲۳.۷ میلیون نفر در افغانستان نیاز به کمک بشردوستانه دارند، اما آن‌ها تنها می‌توانند به حدود ۱۷ میلیون نفر کمک کنند.

از سوی دیگر سازمان صحی جهان (دبیلواچ‌او) از گشایش بخش جدید تداوی سوءتغذیه حاد در شفاخانه خیرخانه شهر کابل خبر داد و گفت این بخش جدید با وسایل طبی، دوا، بسته‌های صحی تجدیدپذیر و تهیه شیر برای کودکان مبتلا به سوءتغذیه مجهز شده است.

جمشید تنولی، نماینده سازمان صحی جهان در افغانستان گفته است: این بخش جدید تداوی سوءتغذیه حاد در شفاخانه خیرخانه شهر کابل یک گام اساسی در هدف ما برای مبارزه با سوءتغذیه در میان افراد آسیب‌پذیر افغانستان، به‌ویژه کودکان است.

این مقام دبلیواچ‌او خاطرنشان کرده است: بدون بسیج منابع اضافی، سازمان صحی جهان و شرکای آن در افغانستان برای مهار تلفات جانی ناشی از سوءتغذیه، به‌ویژه در مناطق محروم با جمعیت آسیب‌پذیر کودکان، زنان و افراد مسن مبارزه خواهند کرد.

افغانستان به دلیل شرایط اقتصادی با فقر فراگیری روبرو است. بسیاری از نهادهای کمک‌رسان سعی دارند شرایط را بهبود ببخشند، اما تحریم طالبان توسط آمریکا شرایط اقتصادی را در این کشور بدتر کرده است.

پیشنهاد می شود:تأثیر آموزش کودکان مهاجر بر توسعه کشورهای مبدا و مقصد

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها