دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
کشاورزان بدخشان خواستار پرداخت پول وعده داده شده از سوی طالبان

به گزارش ایراف؛ طالبان با هدف مبارزه با کشت خشخاش بخش زیادی از مزارع خشخاش در بدخشان را تخریب کرده‌اند و به کشاورزان وعده دادند که در ازای آن به آنها پول نقد یا کشت جایگزین خشخاش را فراهم خواهند کرد.

کشاورزان بدخشان اما می‌گویند که با گذشت یک ماه طالبان تاکنون به وعده‌شان عمل نکرده‌اند.

یکی از کشاورزان شهرستان کشم بدخشان که طالبان مزارع او را تخریب کرده‌اند، می‌گوید که طالبان باید به گفته‌های‌شان‌ عمل و در قسمت پرداخت پول نقد و بدیل کشت با وی همکاری کنند.

نوراحمد گفت: «ما دهقان‌ها از مجبوری کوکنار می‌کاریم، اگر زمینه تخم اصلاح شده، زراعت، کود یا یک زمینه دیگر را طالبان به ما فراهم کند که ما از کشت تریاک و مواد مخدر دست می‌کشیم.»

جندالله، یک نفر دیگر از این کشاورزان در شهرستان ارگو بدخشان که پس از تخریب کشتزار خشخاش زمین‌های خود را برای کشت لوبیا آماده کرده، می‌گوید که طالبان باید به ما کمک کرده و پول نقد وعده داده شده را پرداخت کند.

این درحالی است که طالبان تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند، اما می‌گویند که طرح تخریب مزارع خشخاش در شهرستان‌های کشم، ارگو و درایم بدخشان هنوز به پایان نرسیده است. چندی پیش هم ذبیح الله مجاهد گفته بود مشکل بدخشان حل شد؛ نابودی کشتزارهای تریاک ادامه می یابد.

مدیر مبارزه با مواد مخدر فرماندهی پلیس طالبان در بدخشان می‌گوید که کارزار آنان به منظور نابودی کشتزارهای خشخاش ادامه دارد و این گروه تاکنون حدود ۳۰ ‌هزار جریب زمین را در این ولایت از بین برده‌ است.

این درحالی است که پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت در افغانستان رهبر طالبان کشت و تولید مواد مخدر را حرام و ممنوع اعلام کرده است.

اسکندر مؤمنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر روز 25 اردیبهشت ماه در دیدار با رزا اتانبایوا، نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور افغانستان با تبیین تلاش‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: موضوع قاچاق مواد مخدر از منشأ افغانستان به سمت مرزهای شرقی جمهوری اسلامی ایران همراه با ناامنی، شرارت، تروریسم و اقدامات مسلحانه است و ما از سازمان ملل متحد می‌خواهیم تا مواد مخدر را به‌عنوان یک تهدید جدی در نظر بگیرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین با اشاره به ادامه روند قاچاق مواد مخدر از کشور افغانستان افزود: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه اقدامی که منجر به کاهش تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر در همسایگی‌مان شود، حمایت و استقبال می‌کند، اما واقعیت امر این است که تا این لحظه هیچ‌گونه کاهش محسوسی در حوزه تولید، رشد و قاچاق مواد مخدر از سوی افغانستان مشاهده نشده است.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24342

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها