شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
پیشرفت ۷۰ درصدی کار ساخت راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار- ایراف نیوز

به گزارش ایراف، منصور بیجار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۱۳۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد، طول خطوط اصلی آن حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاه‌ها حدود ۷۴۴ کیلومتر است که تاکنون بیش از ۱۰۷ هزار و ۲۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای اجرای آن هزینه شده است.

وی افزود: در حال حاضر از هشت قطعه این مسیر ریلی دو قطعه آن صد در صد به اتمام رسیده و در مسیر خاش به زاهدان روزانه قطار در حال تردد است.

بیجار گفت: در قطعات دیگر نیز قسمت‌های زیرسازی، اجرای تقاطع ها، پل‌های خاص، آبرو‌ها و تونل‌ها هم حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که نیاز است در اجرای روسازی و ساخت ایستگاه‌ها سرعت عملیات اجرایی افزایش یابد تا هر چه زودتر استان از این خط مهم ریلی بهره‌مند شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در این طرح که حدود ۴۸ درصد توپوگرافی منطقه کوهستانی است سبب شده در طول مسیر ۱۳۷ دستگاه پل بزرگ و ۳۸ دستگاه تونل طراحی شود که حدود ۳۵ کیلومتر از مسیر را در بر می‌گیرد.

وی افزود: راه آهن زاهدان به میلک نیز طراحی آن در شش قطعه به طول ۲۶۴ کیلومتر به اتمام رسیده و در حال حاضر چهار قطعه آن به پیمانکار واجد شرایط برای اجرا واگذار شده است.

بیجار بیان کرد: پیش بینی شده اتمام این طرح ریلی برای اتصال چابهار به میلک حدود ۳۴۰ هزار میلیارد ریال دیگر هزینه در برداشته باشد.

وی تاکید کرد: مسیر ریلی چابهار – زاهدان – میلک در حال حاضر یکی از ابر طرح‌های در حال اجرای کشور است که با اتمام آن کشور‌های آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل و بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه فراهم خواهد شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: پیش بینی شده است تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۲ میلیون مسافر و ۷ میلیون تُن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود.

این راه آهن از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا می‌تواند با ادامه این خط افغانستان به چابهار متصل شود. در حقیقت کریدور شمال-جنوب که ایران را وارد مسیر‌های بین‌المللی می‌کند را رقم می‌زند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27650

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها