همایش آینده دالان ترابری شمال – جنوب به میزبانی مشهد برگزار می‌شود

به گزارش ایراف؛ هادی حقیقی، مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی از برگزاری همایش بین‌المللی توسعه ترانزیت دالان ترابری (کریدور) شمال – جنوب در تیرماه امسال به میزبانی مشهد خبرداد.

او در توضیح این خبر گفت: در سفر سال گذشته استاندار خراسان رضوی به مسکو مقرر شد که نشست مشترک کشورهای مسیر حمل کالا از روسیه به قزاقستان، ترکمنستان و ایران با هدف رفع موانع موجود و هم‌افزایی بخش‌های دولتی کشورهای یاد شده برای ارتقای ظرفیت حمل و نقل کالا از طریق ریل برگزار شود.

حقیقی با بیان اینکه در این همایش که عنوان مگاپروژه “ایران- راه” را دارد، از فعالان اقتصادی بخش دولتی و خصوصی حوزه حمل و نقل و ترانزیت از کشورهای روسیه، قزاقستان ترکمنستان، قطر، عمان، فنلاند، افغانستان، پاکستان، هند، تاجیکستان و ازبکستان برای حضور دعوت به عمل می‌آید، گفت: ارتقای ظرفیت‌های حمل و نقلی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در مسیر سرخس – چابهار در جمهوری اسلامی ایران مهمترین هدف از برگزاری این همایش است.

مسئول هماهنگی بازارچه‌های مرزی و روابط خارجی استانداری خراسان رضوی تاکید کرد: رفع موانع حمل و نقل و ترانزیت برای فعالان اقتصادی در دالان‌های ترابری شمال – جنوب و شرق – غرب با تکیه بر محور شرق مهمترین بخش این همایش خواهد بود.

حقیقی خاطرنشان کرد: ظرفیت حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی در مرز سرخس ۷.۵ میلیون تن در سال است که امسال ۴.۵ میلیون تن آن در سال محقق شده و امید است مگاپروژه “ایران-راه” اقدامی برای تقویت زیرساخت‌های تجاری و بازرگانی کشور با محوریت خراسان رضوی باشد.

گفتنی است که دالان ترابری شمال – جنوب در آغاز راه، محصول روسیه، ایران و هند در سال ۲۰۰۰ میلادی برای ایجاد گذرگاه حمل‌ونقل بار بود که در طول سال‌های بعد، شمار دیگری از کشورها به این مسیر ترانزیتی پیوستند.

مسیرهای متداول برای ارسال کالا از هند به سمت سن پترزبورگ روسیه که از کانال سوئز عبور می‌کند، حدود ۱۴ هزار و ۵۰۰ کیلومتر طول دارد، اما دالان ترابری ایران در این مسیر تنها 7 هزار و ۲۰۰ کیلومتر است که بهره گیری از این ظرفیت، ۴۰ درصد زمان ترانزیت و ۳۰ درصد هزینه های حمل و نقل را کاهش می دهد و این موضوعی است که آنچه برای کشورها در پیوستن به این مسیر ترانزیتی انگیزه بخش است. این دالان ترابری سه مسیر شامل ۲ مسیر زمینی و ریلی شرق و غرب دریای خزر و نیز مسیر ترکیبی زمینی – دریایی روسیه – دریای خزر – ایران را شامل می‌شود.

اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ و پس از سخنرانی روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، قرارداد ساخت راه‌آهن رشت – آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر به امضا رسید.

این خط ریلی، تکمیل کننده خط ریلی مسیر غربی دالان ترابری شمال – جنوب است. در بخش ریلی شرق دریای خزر، دالان ترابری شمال – جنوب هم اینک فعال است. کالاها در این مسیر با گذر از روسیه و قزاقستان از یکی از ۲ مرز ریلی ایران در سرخس (استان خراسان رضوی) و اینچه برون وارد کشورمان می‌شود و از طریق خط آهن به جنوب ایران می‌رسد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21631

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها