چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
افغانستان را از طریق کریدور واخان به چین وصل کنیم-اتصال افغانستان به چین با کریدور واخان- ایراف

به گزارش ایراف، معاون اداری نخست وزیری طالبان در کنفرانس ملی جاذبه‌های گردشگری افغانستان در بدخشان اظهارداشت: کارهای توسعه‌ای در افغانستان به طور متوازن و در مناطق مختلف به شکل شفاف ادامه دارد و از کارهای مهم ساختن شاهراه‌ها و رساندن برق و انرژی به کل کشور است.

وی در ادامه گفت: متاسفانه تا امروز برق مصرفی در کشور به جز چند مگاوات، بقیه مصرف برق کشور وارداتی بوده است. برق را از همسایه‌ها خریداری می‌کنیم. کوشش می‌کنیم که از منابع داخلی انرژی کشور را تامین کنیم.

حنفی اشاره کرد: یکی از راه‌ها برای صادرات و واردات کشور ساختن کریدور واخان است که ولایت باستانی بدخشان در این راه قرار ‌دارد. در این راستا کار ادامه دارد و مصمم هستیم که افغانستان از طریق کریدورهای مختلف به ویژه از کریدور واخان که سابق راه ابریشم از این طریق جریان داشت، وصل شویم.

حنفی تصریح کرد: از این طریق ما می‌توانیم از تکنولوژی همسایگان و پیشرفت‌هایی که کردند، استفاده کنیم. در این راستا مصمم هستیم و این کار را انجام می‌دهیم.

کریدور واخان تنها گذرگاهی است که امکان ایجاد اتصال مستقیم میان چین و افغانستان را دارد و به همین علت این مسئله از سوی چین مدنظر است که امکان شکل دادن به یک مسیر ریلی در این منطقه را بررسی کند.

اگر علاوه بر چین، ایران نیز توجه کافی نسبت به احیای مسیر‌های تاریخی راه ابریشم نشان دهد، همکاری ایران و چین برای تبدیل افغانستان به بستری برای همکاری‌های مشترک، دور از ذهن نخواهد بود که کریدور واخان نیز نقش تاریخی خود به عنوان کلید اتصال مستقیم میان چین و ایران را بازیابی کند. البته به نظر می‌رسد ایران نیز این پروژه را در دستور کار خود قرار داده است.

در صورت اتصال راه آهن ایران و چین از طریق کریدور واخان امکان دسترسی مستقیم چین به چابهار، مدیترانه و شمال آفریقا، بدون گذر از خطوط ریلی عریض آسیای میانه در آینده‌ای نزدیک فراهم خواهد شد.

پیشنهاد می شود: ارتباط چین و افغانستان در میانه چالش‌ها و فرصت‌ها

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21730

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها