مانعی در راه اجرای پروژه «تاپی» در افغانستان وجود ندارد- ایراف

به گزارش ایراف، وزیر معادن و نفت حکومت سرپرست افغانستان در این دیدار، ترکمنستان را کشور همسایه و برادر افغانستان خواند و گفت که این کشور با ترکمنستان و سایر کشورهای همسایه روابط سیاسی، اقتصادی و امنیتی دارد و توسعه روابط یکی از اولویت‌های سیاست خارجی طالبان است.

وی همچنین در مورد اهمیت تقویت روابط دو کشور و سایر موضوعات صحبت کرد و گفت: اجرای پروژه تاپی نه تنها به نفع افغان‌ها، بلکه به نفع سه کشور است و هیچ مانعی برای تطبیق (اجرایی‌سازی) این پروژه در افغانستان وجود ندارد.

مدیر اجرایی پروژه تاپی هم در مورد تحولات اخیر پروژه به ویژه جنبه های عملی و فنی و مراحل بعدی آن بحث و تبادل نظر کرد.

همچنین دوطرف در مورد تسریع در کار این پروژه صحبت کردند و قرار شد که کارگروه هایی برای هماهنگی همه جانبه در مورد این پروژه تشکیل شود.

در این نشست مشخص شد که با تطبیق پروژه تاپی این امر برای جامعه جهانی روشن خواهد شد که فرصت‌های سرمایه‌گذاری و اشتغال در افغانستان وجود دارد.

پروژه تاپی در سال ۲۰۱۶ توسط رهبران چهار کشور شامل این پروژه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند گشایش یافت و کار بخش ترکمنستان این پروژه به روز جمعه پایان یافت. کار بخش افغانستان این لوله گاز در ولایت هرات آغاز شده است.

درازای مجموعی لوله گاز تاپی یک هزار و هشت صد و چهارده کیلومتر است و این خط لوله، گاز ترکمنستان را از طریق افغانستان به پاکستان و هند انتقال می‌دهد.

این خط لوله از ولایت‌های هرات، فراه، نیمروز، هلمند و قندهار می‌گذرد و ۸۱۶ کیلومتر از مجموع یک هزار و ۸۱۴ کیلومتر آن در خاک افغانستان کشیده می‌شود.

پیشنهاد می شود: اهمیت ژئواکونومیکی رابطه افغانستان و آسیای مرکزی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=18137

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها