چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
جایگاه افغانستان در برنامه اقتصادی دولت شهید رئیسی-ایراف

به گزارش ایراف، ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری دولت سیزدهم بعد از سقوط جمهوریت و به قدرت رسیدن طالبان، حسن کاظمی قمی، را به عنوان نماینده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای افغانستان انتخاب کردند. در واقع سعی شد در شرایط حساس آن زمان نگاه دقیق‌تری به موضوع افغانستان صورت گیرد.

در دوره دولت سیزدهم اقدامات مختلفی برای توسعه روابط اقتصادی ایران و افغانستان صورت گرفت. برای مثال ساماندهی به صادرات ایران به افغانستان، تسهیل در روند صدور روادید عبور و مرور تجار، فعال سازی خط آهن خواف-هرات، تشکیل کمیته تسهیل و رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری، حمایت از سرمایه‌گذاران دو کشور با هدف رونق بخشی به تجارت ایران-افغانستان، تشکیل کنسرسیوم معدنی و ریلی از برنامه‌هایی بود که دولت رئیسی دنبال کرد.

در حقیقت تغییر رویکردها نسبت به دیپلماسی اقتصادی و مهیا کردن زیرساخت‌ها، دو گام طی شده توسط دولت سیزدهم در روابط با افغانستان بوده است.

اهمیت اقتصادی افغانستان برای ایران

اقتصاد افغانستان برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و هر آنچه اقتصاد افغانستان قوی شود مثل این است که اقتصاد جمهوری اسلامی ایران قوی شده است. زیرا اقتصاد قوی یعنی عدم مهاجرت افغان‌ها، صادرات بیشتر از افغانستان از طریق ایران، کاهش رشد گروه‌های تروریستی و همکاری‌های اقتصادی بیشتر با ایران.

دولت سیزدهم گره‌ زدن اقتصاد دو کشور را در راستای مسائل سیاسی، امنیتی و مهاجرین تعریف کرده است. برهمین اساس در این مدت پروژه‌های اقتصادی فراوانی بین دو کشور دنبال شده است.

در واقع با روی کار آمدن دولت سرپرست افغانستان سعی بر این است که روابط اقتصادی دو کشور وسیع‌تر از گذشته پیگیری شود. زیرا از جهات مختلفی منافع دو کشور را تامین خواهد کرد.

یکی از موضوعات اقتصادی مهم بین دو کشور موضوع خط آهن چابهار-افغانستان بود که دولت رئیسی آن را با دقت دنبال کرد. بحث خط آهن چابهار به افغانستان و همچنین وصل شدن راه‌های ترانزیتی ایران و افغانستان در ماه‌های اخیر توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. بسیاری در داخل افغانستان و ایران از گسترش روابط تجاری میان دو کشور صحبت می‌کنند.

بررسی آمارهای رسمی منتشر شده نشان می‌دهد که تجارت ایران و افغانستان در سال ۱۴۰۲ به صادرات ۱.۶ میلیارد دلاری ایران به همسایه شرقی منجر شده است. دو کشور انتظار دارند با ایجاد کریدورهای مناسب ترانزیتی میان دو کشور میزان صادرات از افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی و غرب توسط ایران شدت بیشتری پیدا کند.

از سوی دیگر دولت سیزدهم سعی بر تشکیل شرکت‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های مشترک با افغانستان داشت تا بتوانند دو کشور از ظرفیت‌های یکدیگر بهره بگیرند.

ایران به دنبال تبدیل شدن به بزرگترین شریک تجاری افغانستان طی چند سال آینده است. دولت ابراهیم رئیسی این روند را طی کرده است. بدون شک ابزارهای اقتصادی بیش از سایر ابزارها منافع و همگرایی دو کشور را محقق می‌کند و دستاورد بزرگ دولت سیزدهم ایجاد روابط خوب تجاری میان ایران و افغانستان بوده است.

پیشنهاد می شود: ایران می‌تواند از راه افغانستان به چین وصل شود؛ فقرزدایی در افغانستان راه حل مهاجرت

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21006

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها