دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
تکمیل 99 درصد اقدامات عملیاتی سد «کمال خان»

به گزارش ایراف، مطیع‌الله عابد، سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت سرپرست افغانستان می‌گوید این سد ظرفیت ذخیره‌سازی ۵۲ میلیون متر مکعب آب برای تولید 6 مگاوات برق و آبیاری بیش از ۱۷۴ هزار هکتار زمین کشاورزی را دارا است.

سخنگوی وزارت انرژی و آب دولت سرپرست افغانستان گفت: پروژه سد کمال خان که در ولایت نیمروز واقع شده از پروژه‌های مهم وزارت انرژی و آب است که ۹۹ درصد از کارهایش تکمیل شده است.

در همین حال، اتاق کشاورزی دولت سرپرست افغانستان ایجاد سدهای آبی را در زمینه آبیاری زمین‌های کشاورزی، افزایش فرآورده‌های زراعی و جلوگیری از خشکسالی در کشور، اثرگذار می‌داند و تاکید کرده که با مدیریت آب‌های کشور، افغانستان از یک کشور واردکننده به صادرکننده مبدل خواهد شد.

برخی کارشناسان بر اهمیت ساخت سد اشاره و معتقدند باید آب‌های افغانستان مدیریت شوند. اما این سخنان مخالفان جدی محیط زیستی نیز دارد. با این حال  وزارت انرژی و آب دولت سرپرست از عملی‌سازی بیش از ۳۰۰ پروژه در سال جاری خورشیدی سخن گفته است.

افغانستان با مشکل جدی در خصوص برق روبرو است. بسیاری سد‌ها را گزینه خوبی برای تولید برق می‌دانند. اما این کشور می‌تواند در یک پروژه مشترک برقی با ایران از انرژی‌های نوع برای تولید برق در دو کشور استفاده کنند. بدون شک داشتن چند سبد برای تولیدبرق می‌تواند مشکل برق این کشور را حل کند.

در این رابطه مطالعه بخش های باقیمانده سدهای «بخش آباد» و«کمال خان» ساخته می شود پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17207

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها