چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
با نشست‌های تشریفاتی مشکلات افغانستان حل نمی‌شود-ایراف

به گزارش ایراف، اولین روز سومین نشست دوحه در هتل رتز کارلتون برگزار شد. همزمان با برگزاری این نشست، تهران به منظور شرکت در این کنفرانس بین‌المللی هیاتی را به رهبری حسن کاظمی قمی به قطر فرستاد.

ایراف برای بررسی دستاوردهای دوحه برای طالبان و دیگر طرف‌ها با شبیر بشیری، کارشناس مسائل اقتصادی افغانستان به گفتگو پرداخته است.

شبیر بشیری گفت: من باور دارم که جامعه جهانی وقتی با حاکمیت افغانستان که در راس دولت سرپرست افغانستان قرار دارد، تماس می‌گیرند. این تماس‌ها باید در جهت حل مشکلات افغانستان باشد و نتیجه بخش باشد.

وی در ادامه بیان کرد: البته حل مشکلات به نشست‌های تشریفاتی و دیپلماتیک نیست. با نشست‌های تشریفاتی نه مشکل جامعه جهانی با افغانستان حل میشود نه مشکل ما با جامعه‌ جهانی.

بشیری اشاره کرد: طالبان در خصوص مواد مخدر بارها تعهد داده و در جهت مبارزه با مواد مخدر متعهد شده است و برنامه‌های مشخص خود را در راستای مبارزه با این پدیده دارد و حتماً در این نشست ارائه می‌دهد.

این کارشناس در ادامه بیان کرد: در مورد بخش خصوصی و فعالیت‌های اقتصادی در قدم نخست به منظور حمایت از بخش خصوصی، باورمندی ما این است که فعالیت‌های اقتصادی در افغانستان گسترش می‌یابد، در صورتی که تحریم‌ها و محدودیت‌های بانکی برداشته شود.

بشیری اعلام کرد: محدودیتی که از طرف جامعه جهانی وضع شده باعث مشکلات جدی در افغانستان شده است. بانک‌های افغانستان باید از تحریم خارج شوند تا ما بتوانیم فعالیت‌های اقتصادی را رونق بیشتر ببخشیم.

وی در نهایت اشاره کرد: خواست‌های مسئولین دولت سرپرست افغانستان از جامعه جهانی رفع محدودیت و تحریمهای بانک‌های افغانستان است. همچنین افزایش تداوم کمکهای بشردوستانه است تا حکومت سرپرست افغانستان بتواند به عنوان حاکمیت حاضر در افغانستان بخش خصوصی را حمایت کند. با حمایت‌های دولتی قطعاً رشد بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌ها در افغانستان افزایش می‌یابد.

سومین نشست دوحه که در آن نمایندگانی از ۲۲ کشور جهان و هشت سازمان بین المللی حضور یافته‌اند، امروز دو نشست توانمندسازی بخش خصوصی و مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد.

در چنین فضایی نمایندگان مختلف کشورها و سازمان‌های جهانی با فهرستی از خواسته‌ها و مطالبات وارد دوحه شدند. طالبان نیز برای حل مشکلات و تحریم‌های اقتصادی به دوحه رفته است. با این حال به نظر نمی‌رسد دوحه دستاوردی که لازم است را برای طرف حداقل در این دور داشته باشد.

پیشنهاد می شود:دوحه سه؛ قطر ناجی طالبان یا میانجیگر جهان؟

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27332

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها