دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
بررسی وضعیت خشخاش در افغانستان از محورهای نشست دوحه 3

به گزارش ایراف، صدراعظم عثمانی، معاون ‌وزارت کشاورزی طالبان با انوبا سود، رییس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل دیدار کرد.

در این دیدار معاون ‌وزارت کشاورزی طالبان از عدم حمایت سازمان ملل از کشاورزان در راستای فراهم‌سازی جایگزین کشت خشخاش گفت و در ادامه بیان کرد: افغانستان از بزرگترین تولید کنندگان خشخاش در جهان به بهترین تولید کننده زعفران تبدیل شده است. جامعه جهانی باید در این راستا توجه جدی کند.

از سوی دیگر رییس دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد گفت: در نشست سوم دوحه، روی بخش خصوصی در افغانستان، بانکداری و کشت خشخاش تمرکز بیشتر صورت می‌گیرد.

طالبان ادعا دارد که کشت خشخاش را در افغانستان به حداقل رسانده است. آنها هر گونه کشت مواد مخدر را ممنوع اعلام کردند. برهمین اساس کشاورزان با مشکلات فراوانی روبرو شدند و نیاز به جایگزین برای کشت دارند.

طالبان نیز مدتی است این را دنبال می‌کند که سازمان ملل و دیگر گروه‌های کمک‌رسانی در افغانستان به جای کمک به مردم، پول‌ها را در توسعه این کشور خرج کنند. حال به نظر می‌رسد در دوحه ۳ احتمالاً این نگاه طالبان مورد توجه قرار گیرد.

ایران بارها اعلام کرده است که در جایگزین کردن محصولات کشاورزی به جای خشخاش به افغانستان کمک خواهد کرد. زیرا کشت و خشخاش و قاچاق آن برای ایران نیز مشکل ساز خواهد بود.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور در نشست خبری پس از نشست منطقه‌ای تهران گفت: اگر افغانستان به سمت امنیت برود مسئله مهاجرین و مواد مخدر در این کشور حل می‌شود.

البته بارها اعلام شده که در افغانستان این روزها مواد مخدر صنعتی و تولید آن نگران کننده شده است.

پیشنهاد می شود: طالبان: کشت تریاک صفر شده است-سازمان ملل به کشت جایگزین کمک کند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24448

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها