دوشنبه 11 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 1 July , 2024
ادعای طالبان درباره ‌‌پایان کشت خشخاش در افغانستان-ایراف

به گزارش ایراف، وزارت زراعت، آبیاری و دامداری حکومت سرپرست طالبان امروز یکشنبه 6 خرداد، از دیدار صدراعظم عثمانی، معاون وزارتخانه زراعت، آبیاری و دامدادی با فاضل آکین اردوغان، رئیس موسسه تیکا در کابل خبر داد.

صدراعظم عثمانی در این دیدار گفت: کشت کوکنار در افغانستان دیگر وجود ندارد و اقتصاد کشاورزان ضعیف شده و آنها نیاز به کمک بیشتر دارند. دولت سرپرست افغانستان هر چند با بودجه کم این کار را می‌کند، اما کمک مؤسسات نیز لازم است.

فاضل آکین اردوغان، رئیس موسسه تیکا در افغانستان نیز در این دیدار گفت: این حقیقت است که طالبان کشت کوکنار را در افغانستان نزدیک به صفر رسانده است و خبر جهانی شده، اما اینکه چه راهکاری برای کشاورزان وجود دارد را باید بررسی کرد.

خالد، استاندار نیمروز نیز در جلسه امروز خود با استاندار این ولایت گفت که براساس دستور مقام رهبری، قاچاق مواد مخدر در ولایت نیمروز مطلقاً ممنوع است و باید با این قسمت مبارزه جدی صورت گیرد.

در همین حال؛ ایرج کاکاوند، رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ایران از کشف بیش از ۶۶۲ تن انواع مواد مخدر در سال ۲۰۲۳ و چهار ماهه اول سال ۲۰۲۴ در ایران خبر داد.

ایرج کاکاوند با استناد به این آمار، ادعای طالبان درباره کاهش و توقف تولید مواد مخدر در افغانستان را رد کرده است.

ایرج کاکاوند در جلسه کارگروه مبارزه با مواد مخدر کشورهای عضو بریکس در مسکو گفت: «ایران هنوز کاهش قابل توجهی در میزان قاچاق و ترانزیت مواد از منشأ افغانستان را شاهد نبوده است.»

در همین حال، او از آمادگى ايران براى همكارى با كشورهاى عضو بريكس در زمينه‌هاى گوناگون از جمله تبادل اطلاعات و تجربيات برای مبارزه با مواد مخدر خبر داد.

در حقیقت برخلاف ادعای طالبان، مقامات ایرانی معتقد هستند که هنوز تولید مواد مخدر در افغانستان وجود دارد و به سمت تولید مواد صنعتی نیز رفته‌اند.

پیشنهاد می شود: الزامات و مکمّل‌های ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21726

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها