پنج‌شنبه 29 سنبله 1403 برابر با Thursday, 19 September , 2024

تازه‌ترین‌ها:

امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای

به گزارش ایراف، طبق گزارش‌ها محصولات و اقلام افغانستان و قزاقستان در این رویداد به نمایش گذاشته شده که در نتیجه صنعتگران و بازرگانان دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف قرارداد امضا کنند و از تجربیات یکدیگر بهره‌مند شوند.

دولت سرپرست افغانستان به دنبال ایجاد روابط گسترده با کشورهای همسایه خود است. همچنین کشورهای همسایه افغانستان نیز این را فرصتی برای ایجاد روابط گسترده اقتصادی و تجاری با این کشور می‌بینند.

روز ۶ اردیبهشت ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان در کنفرانس روابط تجاری-افغان قزاق گفت: در حدود یک سال، این دومین نمایشگاه بازرگانی افغان-قزاق است. نمایشگاه قبلی در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شده بود.

طبق گزارش‌ها این نمایشگاه به هدف گسترش روابط تجاری، معرفی محصولات و تولیدات دو کشور در کابل برگزار شده است. همچنین اعلام کردند که با هیأت تجارتی قزاقستان در مورد مسائل تجاری و اقتصادی روی خط آهن ترکمنستان ، قزاقستان، افغانستان و پاکستان گفت‌وگو شده است.

معاون اقتصادی دولت سرپرست افغانستان بیان کرد: زمینه سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم است و در کنار سرمایه‌گذاران داخلی، سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. حکومت مصمم است تسهیلات را برای سرمایه‌گذاران فراهم کند.

‏نورالدین عزیزی، سرپرست وزرات صنعت و تجارت دولت طالبان در کنفرانس روابط تجاری افغان – قزاق گفت: سیاست خارجی دولت سرپرست افغانستان مستقل، متوازن و اقتصاد محور است که می‌توان همچون نمایشگاه بین‌المللی افغان – قزاق را راه اندازی کند. این نمایشگاه می‌تواند نقش ارزنده در تقویت روابط اقتصادی و سیاسی میان افغانستان و قزاقستان داشته باشند.

یک هیات بلندپایه قزاقستان به ریاست معاون نخست‌وزیر این کشور، برای تحکیم و توسعه روابط دوجانبه و برگزاری نمایشگاه افغان – قزاق به کابل سفر کرده است.

پیشنهاد:   درآمد 11 میلیون دلاری خراسان جنوبی از صادرات به پاکستان

سریک ژومانگرین، معاون نخست‌وزیر قزاقستان در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت امور خارجه طالبان روابط میان دو کشور را در حال توسعه خواند. همچنین وی گفت: هیأت همراهش با طرف‌‌های افغان در مورد سرمایه‌گذاری در بخش‌های خط‌ راه‌آهن، معادن و شرکت‌های مشترک، گفت‌وگو خواهند کرد.

وی افزود: صادرات قزاقستان به افغانستان نزدیک به سه‌برابر افزایش یافته و قرار است در جریان سفر سه‌روزه‌اش به این کشور، نمایشگاه مشترک تجاری افغانستان و قزاقستان را افتتاح کنند.

از سوی دیگر امیرخان متقی در این دیدار گفت: روابط میان دو کشور در بخش‌های اقتصادی، تجاری و ترانزیتی در حال گسترش است و افغانستان علاقه‌مند به افزایش تجارت با قزاقستان است. به‌منظور گسترش روابط میان دو کشور نیاز است تا پرواز‌های مستقیم میان کابل و آستانه آغاز شود.

از سوی دیگر معاون نخست وزیر قزاقستان از پیشرفت‌های حاصل شده در پروژه ترانس افغان استقبال کرد و افزود: اگر شبکه جدید ریلی از قزاقستان به پاکستان از طریق ترکمنستان و افغانستان گسترش یابد، کوتاه تر از سایر پروژه ها خواهد بود و از نظر اقتصادی برای کشورهای دخیل آسان تر خواهد بود اتصال کشورهای آسیای مرکزی با جنوب آسیا از طریق افغانستان و افغانستان با چین و اروپا از طریق ترکمنستان و قزاقستان امکان پذیر است.

وی گفت: دولت قزاقستان در نظر دارد تا اتاق مشترک صنعت و تجارت و گروه مشترک تجارت و کار بین دو کشور را به منظور افزایش تجارت با افغانستان ایجاد کند. به گفته آقای ژمانگارین، قزاقستان آمادگی دارد تا علاوه بر سرمایه گذاری سرمایه گذاران قزاق در معادن افغانستان، در بخش های حکومت داری الکترونیک، صنعت، تحصیلات عالی، آموزش، بهداشت و بانکداری با افغانستان همکاری کند.

پیشنهاد:   عزم پاکستان برای تکمیل خط لوله صلح با وجود فشارهای آمریکا

از سوی دیگر ۶ اردیبهشت وزارت حمل و نقل و هوانوردی دولت سرپرست افغانستان گفت که ملا حمیدالله آخندزاده، سرپرست این وزارتخانه با هیئتی به سرپرستی محمد خان چکاییف، رئیس حمل و نقل و ارتباطات در کابینه وزیران ترکمنستان دیدار کرد.

در دیدار سرپرست وزارت حمل و نقل با وزیر حمل و نقل ترکمنستان توسعه بیشتر روابط حمل و نقل دوجانبه، افزایش همکاری های حمل و نقل و تسهیل صدور ویزا برای رانندگان افغان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

‏پیش از این نیز سرپرست وزارت حمل و نقل دولت سرپرست افغانستان در نشست شش جانبه اوزبکستان اشتراک کرده بود. هیئت افغانستان با هیئت دیگر کشورها در این نشست، درباره توسعه روابط میان کشورهای (افغانستان، روسیه، بلاروس، پاکستان، قزاقستان و ازبکستان) صحبت کرد.

طالبان سعی دارد روابط خود با کشورهای منطقه و هم مرز خود را برای روابط تجاری و ترانزیتی گسترش دهد و از این راه اقتصاد خود را بهبود ببخشد.

در این رابطه مطالعه ملا برادر در نمایشگاه افغان-قزاق: فرصت گسترش روابط اقتصادی با همسایگان فراهم شده است پیشنهاد می شود.

نمایشگاه افغان-قزاق؛ امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای مرکزی نمایشگاه افغان-قزاق؛ امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای مرکزی نمایشگاه افغان-قزاق؛ امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای مرکزی نمایشگاه افغان-قزاق؛ امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای مرکزی نمایشگاه افغان-قزاق؛ امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای مرکزی نمایشگاه افغان-قزاق؛ امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای مرکزی نمایشگاه افغان-قزاق؛ امید کابل به گسترش روابط اقتصادی با آسیای مرکزی

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=15883

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *