چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
افزایش ۸ برابری ترانزیت کالا از مرز ماهیرود خراسان جنوبی به افغانستان-ایراف

به گزارش ایراف؛ محمد کوهگرد، مدیرکل گمرک خراسان جنوبی گفته است که در ۳ ماه نخست امسال ۹ هزار و ۱۳۴ خودرو حامل ۲۳۶ هزار و ۲۳۵ تُن کالا از مرز ماهیرود در این استان به مقصد افغانستان ترانزیت شده که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ۷۳۵ درصد رشد را نشان می دهد.

کوهگرد افزود: این مقدار کالا به ارزش ۳۵میلیون و ۳۵ هزار و ۶۵۴ دلار ترانزیت شده که ۴۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد.

به گفته او از نظر تعداد خودرو نیز رشد ۶۷۵ درصدی داشته‌ایم.

مدیرکل گمرک خراسان جنوبی در ادامه تصریح کرد که کالاهای ترانزیتی شامل کود شیمیایی، قطعات خودروی مستعمل و مواد خوراکی بوده که از کشورهای ترکیه، امارات متحده عربی، روسیه و اندونزی از طریق گمرک «ماهیرود» به افغانستان ترانزیت شده است.

کوهگرد همچنین اضافه کرد که سیمان، هیدروکربن سبک، روغن سوخت تقطیری، نفت دیزل، لاستیک سواری، تخم مرغ، سبزیجات، کاشی و سرامیک، نمک خوراکی و مصنوعات پلاستیکی از جمله کالاهای صادراتی از گمرک خراسان جنوبی ایران به کشورهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و عراق بوده است.

گفتنی است که خراسان جنوبی ایران حدود ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان مرز مشترک دارد.

مرز ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان پس از اسلام قلعه و میلک در ولایت هرات و نیمروز، از مهمترین مرزهای تجارت و ترانزیت در غرب افغانستان با ایران است.

با ایجاد محدودیت‌ و سختگیری‌ از سوی دولت پاکستان برای ترانزیت کالا از افغانستان و بالعکس در ماه‌های گذشته به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران بهترین جایگزین برای مسیر ترانزیتی افغانستان است. مقامات ایران با حمایت از خط آهن خواف- هرات و عملیاتی کردن این پروژه راه را برای ترانزیت از افغانستان و بالعکس هموار کرده‌اند.

پیشنهاد می شود: ایران دروازه‌ آسیای مرکزی به آب‌های آزاد و ترانزیت با جهان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=27232

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها