چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
سرمایه‌گذاری‌ در افغانستان به ثبات و مشروعیت حکومت نیاز دارد

به گزارش ایراف، اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان در چهاردهمین پادکست از سلسله گفت‌وگوهایش تحت عنوان “راه زندگی” که پنجشنبه، ۳ خرداد منتشر شد، در مورد معادن افغانستان صحبت کرد.

اشرف غنی گفت که بدون مشروعیت، گروه‌ها به صورت قاچاقی از منابع استفاده می‌کنند.

او گفت که استفاده از معادن بدون سرمایه‌گذاری‌های کلان و امکانات فنی ممکن نیست.

غنی در این پادکست هرچند اشاره مستقیم به طالبان نکرد، اما گفت که بدون حاکمیت قانون و شفافیت، از سرمایه‌گذاری نتیجه مطلوب بدست نمی‌آید.

او گفت که برای سرمایه‌گذاری بر منابع و معادن افغانستان و مدیریت آن، اراده واضح سیاسی و مشروعیت اولویت دارد.

اشرف غنی گفت: بدون مشروعیت داخلی، منطقه‌‌ای و بین‌المللی آن سرمایه‌گذاری هنگفتی را که ضرورت است که این منابع را به سرمایه‌گذاری برای تامین رفاه افغانستان و ایجاد مناسبات وسیع منطقه‌ای و بین‌المللی مبدل کند، صورت گرفته نمی‌تواند.

او افزود: معادن ما ممکن است تنها به فروشگاه‌های مواد خام تبدیل شوند که به جای سود رساندن به توسعه زیربناهای کشور و رفاه پایدار مردم، ضرر برساند.

این در حالی است که فارن پالیسی دو سال پیش با نشر گزارشی نوشت که سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله طالبان، در حال گسترش کنترل خود بر معادن افغانستان است. احتمالاً اشرف غنی به این موضوع اشاره دارد.

در صورتی که در دوران اشرف غنی که حکومت جمهوریت بر سر کار بود نیز از معادن افغانستان به درستی استفاده نمی‌شد، فساد و استخراج غیرقانونی به صورت گسترده جریان داشت و خام فروشی صورت می‌گرفت.

او همچنین با فرار از افغانستان موجب سقوط نظام جمهوری، فروپاشی مشروعیت سیاسی و به قدرت رسیدن طالبان شد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21442

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها