چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
اداره هواشناسی افغانستان از احتمال وقوع سیل در ۱۷ ولایت این کشور خبر داد-ایراف

به گزارش ایراف، این ریاست با انتشار اعلامیه‌‌ای از بارش باران و سرازیرشدن سیل‌ را برای فردا (پنج‌شنبه، ۱۷ خرداد) در ولایت‌های بدخشان، تخار، بغلان، سمنگان، بامیان، پروان، کاپیسا، پنجشیر، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، کابل، میدان وردک، لوگر، پکتیا و خوست پیش‌بینی کرده است‌.

براساس پیش‌بینی‌ این ریاست، میزان بارندگی در نقاط مختلف بین ۱۵ تا ۴۰ میلیمتر خواهد بود.

ریاست هواشناسی طالبان همچنین از وزش باد نسبتا شدید در ولایت‌های غرب، جنوب و مرکز کشور هشدار داده است.

این ریاست سرعت باد را ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت پیش‌بینی کرده است.

ریاست هواشناسی طالبان امروز را نیز در ۱۵ ولایت کشور بارندگی پیش‌بینی کرده است‌.

گفتنی است که طی حدود دو ماه گذشته در چندین ولایت افغانستان با جاری شدن سیل‌های مرگ‌بار علاوه بر تلفات جانی خسارت مالی بسیار زیادی به شهروندان وارد کرده است.

یونیسف روز دوشنبه، ۱۴ خرداد، در بیانیه‌ای به نقل از تاج‌الدین اویوال، نماینده این نهاد در افغاستان اعلام کرده که سیل‌های مرگ‌بار اخیر در کشور جان ۳۵۰ تن، از جمله کودکان را گرفته و حدود هفت هزار و ۸۰۰ خانه را ویران و همچنین بیش از پنج هزار خانواده را آواره کرده است. یونیسف به دنبال کمک‌رسانی به کودکان آسیب‌دیده از سیل در افغانستان است.

در چندین هفته گذشته ولایت‌های بغلان، غور، تخار، فاریاب، بدخشان، سمنگان، سرپل، هرات، بادغیس، لغمان، بامیان، فراه، نورستان و کاپیسا دچار آسیب به خاطر سیل شده‌اند.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث طالبان در یک‌ نشست خبری گفت که از ۲۰ ثور تا ۱ جوزا، سیلاب در کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است.

سخنگوی وزارت دولت در امور رسید‌گی به حوادث طالبان در یک‌ نشست خبری گفت که سیلاب در کشور جان ۲۹۴ تن را گرفته و ۲۶۶ زخمی برجای گذاشته است. اما آمار سازمان های بین‌المللی و منابع محلی حاکی از تلفات بیش از ۴۰۰ نفر است.

از سوی دیگر در سال‌های اخیر کمبود بارندگی سبب کاهش آب سدهای این کشور شده بود و نگرانی‌های زیادی را برای مردم این کشور به بار آورده بود. همچنین برخی از شهرها با قطعی آب روبرو بودند.

اما با بارش‌های چند ماه اخیر افغانستان بیشتر سدها و رودخانه‌های این کشور پر آب شده‌اند. از این رو مشکل خشکسالی در این کشور تا حد زیادی حل شده است. برهمین اساس دیگر طالبان بهانه‌ای برای ندادن حقابه ایران ندارد و منتظر سرازیر شده آب به سمت ایران هستیم.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23424

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها