دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
حضور چهره‌های ادبی افغانستان در دیدار شاعران

در شب میلاد حضرت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) کریم اهل بیت، جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب از جمله برخی چهره‌های فرهنگی و ادبی افغانستان به دیدار رهبر انقلاب رفتند.

به گزارش ایراف، در این دیدار که روز دوشنبه ۶ فروردین پیش از اذان مغرب آغاز شد، ابتدا تعدادی از شاعران با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفت‌وگو کردند. سپس نماز مغرب و عشاء به امامت رهبر انقلاب اقامه شد و حاضران روزه خود را به همراه ایشان افطار کردند.

رهبر انقلاب: جلوی هجوم زبان‌های بیگانه به زبان فارسی را بگیرید

رهبر انقلاب در دیدار شاعران در شب میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام فرمودند: حالا متأسفانه هجوم زبان‌های بیگانه هم زیاد شده. زبان‌های اروپایی غربی انگلیسی بالخصوص هجومش زیاد شده، همچین بی‌دریغ مصرف می‌کنند. به نظر من عکسش باید انجام بگیرد. بایستی معادل‌های فارسی استفاده شود، ما هلیکوپتر را تبدیل کردیم به بالگرد. هم قشنگ‌تر از هلیکوپتر است، هم آسان‌تر از هلیکوپتر است، هم ایرانی است، هم معنی را نشان می‌دهد.

ایشان افزودند: امیدواریم که دوستان بتوانند اینها را دنبال کنند. یعنی واقعاً نگذارند حجم لغات فرنگی در داخل زبان فارسی وارد شود.

رهبر انقلاب در ادامه بیان کردند: حافظه‌ی ادبی مردم ما ضعیف است. یعنی در جاهای مناسب شعرهایی که باید به تناسب یادشان بیاید یادشان نمی‌آید یعنی نمی‌دانند. گاهی شعرهایی می‌خوانند یا غلط می‌خوانند که گاهی در تلویزیون مجری یک شعری می‌خواند غلط که اعصاب انسان خرد می‌شود.

به گفته ایشان یک وقتی یک موسیقی‌دان پیرمردی به من می‌گفت که اینهایی که آواز می‌خوانند در دستگاهی و خارج از دستگاه می‌روند مثل این هست که یک میخی در گوش آدم فرو می‌کنند، اینجوری آدم ناراحت می‌شود.

به باور رهبر معظم انقلاب اسلامی حالا واقعاً وقتی شعر را غلط می‌خوانند گاهی اوقات این جوری است که مثل اینکه یک میخی در گوش انسان فرو می‌کنند. این نشان دهنده‌ آن است که حافظه‌ ادبی مردم ضعیف است این راه دارد، باید راهش را پیدا کنند و جوری بشود که مردم با شعر انس پیدا کنند آشنا بشوند.

به باور رهبر معظم انقلاب شعر رسانه است. امروز در دنیا چالش‌ها و درگیری‌ها، رسانه‌ای است. بیش از آنچه که موشک و پهپاد و هواپیما و ابزارهای جنگی و اینها تأثیر بگذارند در عقب‌راندن دشمن، رسانه‌ها هستند که تأثیر می‌گذارند و دل‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، ذهن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند. جنگ، جنگ رسانه‌ای است.

ایشان افزودند: هر کس رسانه‌ قوی‌تری داشته باشد، در اهدافی که دارد ــ هر هدفی ــ موفق‌تر خواهد بود.

ما ایرانی‌ها میراث شعری‌مان در دنیا کم‌نظیر است. با این میراث ادبی و شعری، سلاح رسانه‌ای شعری‌مان قدرتمند و قوی و اثرگذار و نافذ است.

در ادامه این دیدار که برخی شخصیت‌های ادبی اهل افغانستان نیز حضور دارند، شعرای جوان و پیشکسوت در وصف امام حسن مجتبی (ع) و موضوعات دیگر به شعرخوانی پرداختند.

در این رابطه مطالعه رهبرانقلاب: افغانستان یکی از اصلی ترین مراکز زبان فارسی است+فیلم پیشنهاد می شود.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=11053

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها