دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
تعلیق فعالیت شبکه‌های تلویزیونی «نور» و «بریا» در کابل- ایراف

حنفی وردک، از مسئولان دفتر سیاسی حکومت سرپرست افغانستان در قطر اعلام کرده‌ که با حضور شماری از نمایندگان رسانه‌های داخلی، نشرات دو تلویزیون خصوصی «نور» و «بریا» به دلیل عدم توجه به ارزش‌های اسلامی و منافع‌ ملی و تحریک تعصبات قومی و زبانی توسط کمیسیون تخلفات رسانه‌ای، متوقف شد.

به گزارش ایراف، حنفی وردک در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که این رسانه‌ها توصیه‌ها و هشدارهای مکرر کمیسیون مذکور را نادیده گرفته‌ بودند.

بربنیاد گزارش‌ها فعالیت این دو رسانه به دستور کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست افغانستان به تعلیق درآمده و دفاتر آن‌ها در کابل بسته شده‌ است.

ذبیح‌الله سادات، از اعضای کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست افغانستان به مرکز خبرنگاران گفته است که فعالیت هر دو رسانه به‌دلیل «تخلف از اصول رسانه‌ای» و «منافع ملی افغانستان» تعلیق شده است.

او گفته که کمیسیون دستور داده است تا زمانی که به پرونده‌ این دو تلویزیون از سوی دادگاه رسیدگی می‌شود، هر دو رسانه تعلیق شود.

سادات گفته است که برخی از اتهام‌های مطرح‌شده علیه تلویزیون نور، نشر موسیقی و نپوشیدن ماسک از سوی کارمندان زن این رسانه در هنگام کار است.

به‌گفته‌ او، تلویزیون بریا نیز در ارتباط به نشر سخنان اخیر گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی در مورد روابط حکومت سرپرست افغانستان با آمریکا قبلا هشدار دریافت کرده بود.

تلویزیون نور از سوی حزب جمعیت اسلامی به رهبری صلاح‌الدین ربانی حمایت می‌شود.

تلویزیون بریا نیز متعلق به گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی است.

در همین حال، مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که تعلیق فعالیت تلویزیون‌های نور و بریا و بستن دروازه‌های این دو رسانه‌ خصوصی را خلاف قانون رسانه‌ها و اقدامی در جهت فشار و محدود‌کردن بیشتر فعالیت رسانه‌های آزاد می‌داند.

این مرکز افزوده است آنچه که کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت سرپرست افغانستان به‌عنوان تخلف این دو رسانه برشمرده است، در حقیقت جزو حقوق قانونی رسانه‌ها است.

مرکز خبرنگاران افغانستان از ترکیب کمیسیون رسیدگی به شکایات و تخلفات رسانه‌ای نیز انتقاد کرده و گفته که این کمیسیون، جدا از این‌که ساختار قانونی‌اش رعایت نشده است، کارکرد آن با توجه به قانون رسانه‌ها زیر سؤال است و از آن بیشتر به‌ عنوان ابزاری برای اجرای سیاست‌های رسانه‌ای حکومت استفاده می‌شود.

پیشنهاد می شود:حصر غیررسمی حکمتیار از سوی حکومت سرپرست افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=14695

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها