دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
قرآن بارزترین نقطه مشترک ایران و افغانستان- ایراف

نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم، روز چهارشنبه ۱۲ ثور/ اردیبهشت در قصر تاریخی دارالامان در غرب کابل، افتتاح شد. این نمایشگاه که در نوع خود بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در افغانستان محسوب می‌شود از ۱۲ تا ۱۸ ثور/ اردیبهشت به مدت یک هفته به روی عموم بازدیدکنندگان باز است. حضور پرشور و گسترده بانوان و دختران، شرکت قاریان بین‌المللی و گروه‌های قرآنی ایران و تنوع برنامه‌ها و مراسم فرهنگی، آموزشی و سرگرمی از ویژگی‌های مهم این رویداد بزرگ فرهنگی و قرآنی است که مورد توجه گسترده مردم افغانستان و حتی گردشگران خارجی قرار گرفته است.

به گزارش ایراف، در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که از سوی دفتر نخست‌وزیری حکومت طالبان، وزارت اقوام و قبایل، بنیاد فرهنگی تبلیغی پیامبر اعظم(ص) و شهرداری کابل برگزار شد، رهبران سیاسی حکومت طالبان شامل نماینده نخست‌وزیر، فرستادگان وزارتخانه‌های مختلف، نمایندگان شهرداری کابل، مقامات سفارت جمهوری اسلامی ایران، امارات متحده عربی، ترکیه و برخی کشورهای دیگر، شخصیت‌های برجسته افغانستانی و ایرانی، گروه‌های قرآنی، قاریان و داوران بین‌المللی قرآن شرکت داشتند و در ادامه نیز دیپلمات‌های ارشد ایرانی از جمله سید روح الله حسینی؛ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از نمایشگاه بازدید کردند.

مبارزه با اشغالگران، منطق قرآن است

در روز نخست بزرگترین نمایشگاه قرآن کریم در افغانستان، عبداللطیف نظری؛ معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان طی سخنانی گفت که این نمایشگاه به ترویج ارزش‌های اسلامی و معارف قرآنی کمک می‌کند.

وی همچنین افزود: مهم‌ترین رسالت ما آشنا کردن نسل جوان افغانستان با ارزش‌های اسلامی و قرآنی است و اگر به ارزش‌های قرآنی عمل کنیم، همواره به‌عنوان ملت سرفراز باقی خواهیم ماند.

نظری همچنین تاکید کرد که این منطق قرآن است که در برابر نیروهای اشغالگر مبارزه کنیم و اجازه ندهیم بیگانگان در امور داخلی ما مداخله کنند.

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان اظهار داشت نسل جوان افغانستان باید پاسدار ارزش‌های اسلامی و وحدت ملی باشد و به دشمنان اجازه داده نشود که شالوده وحدت مردم افغانستان را هدف قرار دهند.

قرآن بارزترین نقطه اشتراک ایران و افغانستان

در دومین روز این نمایشگاه، سید روح‌الله حسینی؛ رایزن فرهنگی ایران در کابل، ضمن بازدید از این رویداد بزرگ قرآنی با اشاره به اشتراکات زبانی، تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، نژادی و زبانی بین ایران و افغانستان تصریح کرد: در این نمایشگاه یکی از بارزترین نقاط اشتراک دو کشور که قرآن کریم است، به نمایش گذاشته شده است.

سید روح الله حسینی افزود: حضور پررنگ گروه‌های قرآنی و قاریان ایرانی در این نمایشگاه که جلوه دیگری از نزدیکی بیش از پیش ایران و افغانستان را به نمایش گذاشت، نویدبخش شروع تازه‌ای از وزش نسیم روح‌بخش قرآن در دوره حاکمیت جدید، به عنوان ریسمان مستحکم الهی بین دو کشور ایران و افغانستان خواهد بود.

حسینی ادامه داد: این امیدواری اکنون به‌وجود آمده که نمایشگاه قرآن شروعی پربرکت برای استمرار نمایشگاه‌های دیگر در ولایات مختلف افغانستان باشد.

حضور احمد ابوالقاسمی؛ قاری و داور سرشناس ایرانی در نمایشگاه ملی قرآن کریم کابل

در دومین روز بزرگترین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان، حضور احمد ابوالقاسمی؛ قاری و داور سرشناس ایرانی، مورد استقبال ویژه قاریان و بازدیدکنندگان قرار گرفت. ابوالقاسمی که پیش‌تر از داوران برنامه پربیننده «محفل» در سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز بود، در نمایشگاه ملی قرآن کریم در کابل، سرپرستی هیات قاریان و گروه تواشیح جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشت.

او در این نمایشگاه قرآنی به تلاوت قرآن پرداخت و در حاشیه این بازدید با فعالان قرآنی و مردم افغانستان دیدار کرد.

این داور بین‌المللی قرآن کریم همچنین در حاشیه این دیدار در گفتگو با رسانه‌ها از آمادگی‌ خود برای آموزش صوت و لحن قرآن با استفاده از تجربیات ۴۰ ساله‌اش به قاریان و فعالان قرآنی افغانستان خبر داد.

آقای ابوالقاسمی همچنین در جلسه تخصصی فنون تلاوت قرآن کریم که از سوی مجمع قرآنی بقیت‌الله در تکیه‌خانه عمومی چنداول در کابل برگزار شده بود نیز به عنوان میهمان ویژه شرکت کرد.

افزون بر این، گروه تواشیح «سبطین» از ایران، از میهمانان ویژه نمایشگاه قرآنی کابل بود و به اجرای برنامه پرداخت.

خطاطی با شن علی‌اصغر سعیدپناه؛ خوشنویس برجسته ایرانی هم از دیگر جذابیت‌های نمایشگاه قرآنی کابل بود که مورد استقبال گسترده بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

جایگاه ویژه فلسطین در نمایشگاه قرآنی کابل

در این نمایشگاه همچنین نماد قدس در جایگاه ویژه فلسطین به نمایش درآمده و توجه بسیاری از بازدیدکنندکان را به خود جلب کرده است.

در این بخش، فیلم‌ها و تصاویر تکان‌دهنده از درد و رنج مردم مظلوم فلسطین و جنایت‌های فجیع‌ رژيم جنایتکار صهیونیستی به نمایش درآمده و ابراز همدردی و حمایت مردم افغانستان از مقاومت اسلامی فلسطین و خشم و نفرت آن‌ها از رژيم صهیونیستی، آمریکا و دیگر حامیان نسل‌کشی غزه را برانگیخت.

مردم افغانستان در جریان بازدید از جایگاه ویژه فلسطین در نمایشگاه قرآنی کابل همچنین با یادآوری عملیات «وعده صادق»؛ حمله گسترده و بی‌سابقه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به سرزمین‌های اشغالی، این اقدام را ستودند و به رهبران ایران تبریک گفتند.

آن‌ها در عین حال، از مقاومت حزب‌الله لبنان و دیگر گرو‌ه‌های مقاومت علیه رژيم صهیونیستی و حمایت بی‌دریغ آنان از مردم مظلوم غزه، ستایش و تمجید کردند.

بازی‌های آموزنده برای کودکان، جشن تکلیف برای دختران در نمایشگاه قرآنی کابل

بر اساس برنامه نمایشگاه قرآنی کابل، همه روزه محافل قرآنی با حضور هزاران نفر، جشن تکلیف برای دختران و دیگر موضوعات فرهنگی، دینی و مذهبی و همچنین برنامه‌های متنوع برای کودکان برگزار ‌می‌شود.

در حاشیه این نمایشگاه، برنامه‌های سرگرم‌کننده‌ای برای کودکان تدارک دیده شده تا در قالب بازی‌های رایانه‌ای با آموزه‌های دینی و قرآنی آشنا شوند.

در بازی‌های کامپیوتری، کودکان می‌توانند با جنگیدن با دشمن صهیونیستی، خشم و نفرت خود را علیه این رژيم و همدردی و حمایت خود را نسبت به کودکان مظلوم غزه ابراز کنند.

برگزاری جشن تکلیف برای دختران، یکی دیگر از جذابیت‌های نمایشگاه در روز دوم بود که به بزرگترین رویداد قرآنی افغانستان، حال و هوایی دخترانه داد و با استقبال پرشور مردم کابل به ویژه دختران و بانوان همراه شد.

شرکت، بازدید و استقبال چشمگیر زنان و دختران هم از جلوه‌های جالب این نمایشگاه بود و تصویری متفاوت از افغانستان ارائه کرد.

نمایش آثار فاخر آیت‌الله شیخ آصف محسنی؛ فقیه، عالم و از چهره‌های برجسته سیاسی و دینی افغانستان هم در این نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفت.

نخستین و بزرگترین نمایشگاه قرآنی در افغانستان که با شعار «جامعه افغانستانی و تربیت قرآنی» دایر شده، شامل ۲۵ غرفه کتاب، آثار قرآنی، کتابت قرآن کریم و حوزه‌های مرتبط است و تا ۱۸ ثور/اردیبهشت به روی بازدیدکنندگان باز خواهد بود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17698

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها