دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
برگزاری مراسم شهادت امام صادق(ع) در کابل- ایراف

با حضور گسترده‌ مومنان و دوستداران اهل بیت(ع)، در نخستین ساعات صبح امروز شنبه 15 اردیبهشت، در سالروز شهادت حضرت امام جعفر صادق(ع) مراسم عزایی به همت مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در کابل برگزار شد.

به گزارش ایراف، آیت الله حجت در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و از علما خواست تا با تحقیق و آگاهی‌بخشی به مردم، نکات جزئی‌تری را درباره مقام و جایگاه امامان دین(ع) ارائه دهند.

وی افزود: مقام امامت نیازمند شناخت عمیق است و بسیاری از مشکلات به دلیل عدم آگاهی و درک صحیح از مقام امام جعفر صادق (ع) و سایر ائمه دین(ع) ایجاد می‌شود.

امام جعفر صادق (ع)، ششمین اختر تابناک امامت و ولایت با داشتن دانش گسترده در حوزه‌های علمی، فلسفی، حقوقی، اخلاقی و دینی، تأثیر بسزایی بر تشکیلات فکری و علمی جامعه مسلمانان داشته اند.

ایشان مدرس بزرگی بودند که بسیاری از دانشمندان برجسته اسلامی، از جمله جابر بین حیان در شیمی، هشام بن حکم در کلام و ابوحنیفه در فقه را تربیت نمودند. امام صادق (ع) به عنوان یک منبع عظیم از دانش و معارف اسلامی شناخته می‌شوند و به همین جهت نه تنها مورد احترام و تعظیم شیعیان، که برای سایر مذاهب اسلامی نیز شخصیتی واجب‌التعظیم محسوب می‌گردند.

گفتنی است پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، بسیاری از گروه‌های مذهبی و قومی، خواستار به رسمیت شناخته شدن و داشتن آزادی عمل در برگزاری مراسم مذهبی و آیینی خود هستند. طالبان نیز مکرراً وعده‌هایی مبنی بر پیگیری این خواسته‌ها و مطالبات داده‌اند.

با این وجود، تکرار برخوردهای خودسرانه با برخی از این تجمعات و نیز ادامه حملات تروریستی به شیعیان در مساجد و حسینیه‌های ولایات مختلف افغانستان، طالبان را تحت فشار افکار عمومی و نهادهای حقوق بشری قرار داده است. هرچند حکومت سرپرست افغانستان این گونه حرکات را محکوم کرده و در مورد لزوم جلوگیری از آن سخن گفته است.

چندی پیش سید حسین عالمی بلخی؛ سخنگوی شورای علمای شیعه افغا‌نستان اعلام کرده بود که حکومت سرپرست افغانستان در برابر خواست‌های شیعیان سکوت کرده و به آن پاسخ مثبت نداده است. بخشی از خواسته‌های شیعیان از جمله حضور شیعیان در قدرت سیاسی و تدریس فقه و عقاید شیعه در دانشگاه‌ها پیشتر توسط گروه‌های مختلفی از شیعیان مطرح شده است.

پیشنهاد می شود: تأکید شورای علمای شیعه افغانستان بر پیگیری حقوق شیعیان + فیلم

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17521

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها