دوشنبه 31 ثور/اردیبهشت 1403 برابر با Monday, 20 May , 2024
جستجو
Close this search box.
موافقت حماس با طرح آتش‌بس؛ توپ در زمین رژیم تل‌آویو- ایراف

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در دوحه در گفتگویی تلفنی با نخست وزیر قطر و وزیر اطلاعات مصر، موافقت حماس را با طرح پیشنهادی قطر و مصر برای آتش بس در غزه اعلام کرد. حماس اعلام کرده که اکنون توپ در زمین رژیم صهیونیستی است.

به گزارش ایراف، اسماعیل هنیه طی تماس تلفنی با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر قطر و عباس کامل، وزیر اطلاعات مصر، اعلام کرد که حماس طرح پیشنهادی آتش بس این دو کشور برای آتش‌بس را پذیرفته است.

به گزارش رسانه ها، براساس این طرح، واسطه ها پیشنهاد دادند که طی دو مرحله خروج کامل از خط مرکزی اتفاق بیافتد.

همچنین، هانی الدالی، کارشناس امور مقاومت در این مورد گفته است که در این طرح در مورد امدادرسانی به مردم فلسطین در مواردی که جنبش حماس و مقاومت فلسطین مطرح کرده بود و همچنین در مورد بازسازی مناطق ویران شده طی 5 سال موافقت شده است.

این کارشناس در مورد تبادل اسرا هم گفته است که در این باره تبادل اسیران طی دو مرحله و مطابق آنچه مقاومت فلسطین و حماس مطرح کرده بود، توافق صورت گرفته است.

افزون بر این، براساس این طرح پیرامون مسائل دیگری همچون بازگشت آوارگان، متوقف شدن کامل درگیری ها و توافق با ساختاری قابل قبول برای همه موافقت شده است.

همچنین معاون رهبر حماس در غزه، خلیل الحیه، در مورد مفاد طرح آتش بس گفت که بر اساس این طرح  3 مرحله ای که از سوی میانجیگران ارائه شده، در یک دوره شامل آزادی 30 زندانی رژیم صهیونیستی بر اساس ارجیحت است.

او افزود، مرحله دوم این پیشنهاد در مورد اعلام مستقیم توقف دائمی عملیات نظامی و خصمانه است.

او در بخش دیگری از این اظهارات مطرح کرد که قطر و مصر گفته اند که رئیس جمهور آمریکا متعهد به تضمین اجرای این توافق شده است.

در مقابل، واشنگتن در نخستین  واکنش به اعلام موافقت از سوی حماس گفت که ما ضمن آگاهی از پاسخ حماس به طرح آتش بس، با شرکای خود در این مورد در منطقه در حال رایزنی هستیم.

خلیل الحیه همچنین گفت که توپ اکنون در زمین دشمن یعنی رژیم صهیونیستی است و منتظر پاسخ دشمن صهیونیستی با موافقت مان در مورد پیشنهاد آتش بس هستیم.

اما در نخستین واکنش رژیم صهیونیستی در این مورد، سخنگوی ارتش این رژیم گفت که ما به طور جدی پاسخ حماس را بررسی می کنیم.

او همچنین گفته که همزمان با تداوم عملیات در غزه، از هر فرصتی برای بازگرداندن افرادی که اسیر شده اند، استفاده می کنیم.

 موافقت حماس با طرح آتش‌بس در حالی اعلام شده است که چندی پیش شبکه المیادین، اعلام کرد که به نسخه ای از توافق اولیه بین حماس و رژیم صهیونیستی دست یافته است که چگونگی تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه را توضیح می دهد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17911

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها