چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
افغانستان با طولانی‌ترین بحران مهاجرت داخلی و خارجی روبروست-ایراف

به گزارش ایراف؛ برنامه توسعه سازمان ملل روز پنجشنبه اعلام کرد که پس از سقوط دولت پیشین افغانستان، حدود ۱.۶ میلیون افغان به کشورهای همسایه مهاجرت کرده‌اند.

این اداره به مناسبت روز جهانی پناهجویان نوشت که بیشتر مهاجران به‌طور غیرقانونی وارد کشورهای همسایه شده‌اند.

به گفته برنامه توسعه سازمان ملل، افغانستان با یکی از بزرگترین و طولانی‌‌ترین بحران‌های مهاجرت و بی‌جایی داخلی دست و پنجه نرم می‌کند.

پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت‌ در افغانستان، بیشتر افغان‌ها به ایران، پاکستان و ترکیه فرار و مهاجرت کرده‌اند و این روند با توجه به عواملی دیگر به خصوص بحران اقتصادی در افغانستان ادامه دارد.

پاکستان که به دنبال اختلاف با حکومت طالبان برسر حضور طالبان پاکستانی در افغانستان، اخراج مهاجران افغان را برای مدتی شدت بخشیده بود.

برنامه جهانی غذا روز پنجشنبه، ۳۱ خرداد اعلام کرد که از آبان ماه سال گذشته تاکنون بیش از نیم میلیون افغان مجبور به بازگشت از پاکستان شده‌اند.

سازمان ملل گفته است که تعداد آوارگان در سراسر جهان در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۱۲۰ میلیون نفر رسیده است.

براساس ارزیابی نماینده عالی سازمان ملل در امور پناهندگان، عوامل عمده مهاجرت در سال ۲۰۲۴، جنگ، خشونت، آزار و اذیت و نقض حقوق‌بشر بوده است.

6 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران

چندی پیش حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و سرپرست سفارت ایران در کابل، در نشست خبری گروه تماس منطقه‌ای که روز 19 خرداد در تهران برگزار شد، اظهارداشت: کشور‌های همسایه به ویژه جمهوری اسلامی ایران که بار سنگینی از مشکلات افغانستان را به دوش می‌کشد، حدود ۶ میلیون از اتباع این کشور را که مهاجر شده‌اند در خود جای داده که مسئله مهمی است. دغدغه‌هایی که در حوزه امنیتی، مواد مخدر و تروریسم که از ناحیه وجود دارد برای همسایگان دیگر هم یک موضوع است. امروز ۷۵۰ هزار دانش آموز افغانستانی در مدارس ایران درس می‌خوانند؛ لذا یک امر طبیعی است که دغدغه کشور‌های همسایه افغانستان بر این باشد که در یک ابتکار جمعی، تعامل با کابل را در مسیر ثبات‌سازی و سازندگی پیش ببرند.

پیشنهاد می شود: افزایش بی‌سابقه پناهندگان در جهان؛ افغانستان در صدر

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25657

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها