به گزارش ایراف، دیدبان جهانی حقوق بشر، چهارشنبه 23 خرداد اعلام کرد که درحالی که 120 کشور جهان اعلامیه «مدارس مصون» را امضا کرده‌اند اما آمریکا این اعلامیه را امضا نکرده است.

به گفته این سازمان حقوق بشری در شرایطی که ممنوعیت شدیدی بر وضعیت تحصیل و آموزش دختران در افغانستان حاکم است، آمریکا باید این اعلامیه را امضا و از کارزار جهانی برای حفاظت از آموزش در مقابل محدودیت های شکل گرفته، حمایت کند.

در سپتامبر 2022 نیز دیدبان حقوق بشر گفته بود که آمریکا در مورد حمایت از حقوق کودکان کوتاهی می کند.

این نهاد افزوده بود که قوانین ایالتی آمریکا به طور قاطع از استاندارهای بین المللی حقوق کودک پیروی نمی کند.

آمریکا درحالی این اعلامیه را امضا نکرده و در شرایطی دیدبان حقوق بشر خواستار پیوستن این کشور به حفاظت از آموزش در برابر محدویت‌های شکل گرفته است، که هفته گذشته در حمله مرگبار اسرائیل به یک مدرسه سازمان ملل: ۳۵ نفر شهید شدند.

این حمله درحالی صورت گرفت که رژیم صهیونیستی در جریان جنگ غزه از تجهیزات نظامی و مالی آمریکا در جنگ استفاده می‌کند.

از طرف دیگر، در جریان دو دهه حضور این کشور در افغانستان با هدف مبارزه با تروریسم، حملات مرگبار و خشونت باری به مدارس افغانستان صورت گرفت.

حمله مرگبار در اردیبهشت ماه 1400 به مدرسه‌ «سیدالشهدا» در شهر کابل 85 نفر شهید و 150 نفر زخمی شدند. دولت افغانستان در آن زمان طالبان را متهم به دست داشتن در این حمله کرد اما این گروه این اتهام را رد کردند.

حمله به مرکز آموزشی کاج در مهرماه سال 1401 توسط داعش یکی دیگر از خشونت‌بارترین حملات علیه مراکز آموزشی در افغانستان بود که در آن 53 تن شهید و 110 نفر زخمی شدند.

طالبان این حمله را به داعش نسبت داد.

حمله مرگبار دیگر به مدارس در افغانستان در زمانی که آمریکا ادعای حفاظت از افغانستان و مبارزه در تروریسم در این کشور را داشت به مرکز آموزشی موعود در منطقه غرب کابل که عموما هزاره و شیعه نشین هستند، در سال 1397 صورت گرفت.

در جریان این حمله مرگبار، 48 نفر شهید و 67 نفر زخمی شده بودند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=24479

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها