شنبه 9 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 29 June , 2024
نگاهی به گزارش کاهش کشت مواد مخدر در افغانستان_از ادعای طالبان درباره کاهش تولید مواد مخدر تا شواهد ایران و پاکستان در رد این ادعا_ایراف

به گزارش ایراف؛ در شرایطی که ایران و پاکستان دو همسایه مهم افغانستان این روزها آمارهایی منتشر کرده‌اند که افغانستان همچنان در نقش تولید کننده مواد مخدر دست بالا را دارد، وزارت کشور حکومت سرپرست افغانستان به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر خبرنامه‌ای به نقل از عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت خانه منتشر کرده است.

در این خبرنامه گرامیداشت از روز جهانی مبارزه با مواد مخدر فرصت خوبی برای مبارزه و آگاهی دهی از خطرات مصرف مواد مخدر دانسته شده است.

طالبان در این خبرنامه مبارزه با مواد مخدر و محو این پدیده را نیازمند همکاری و تلاش‌های مشترک افراد، خانواده‌ها، کشورها و نهادهای بین المللی دانسته‌اند.

وزارت کشور طالبان در ادامه این خبرنامه با اشاره به فرمان رهبری طالبان مبنی بر مبارزه با کشت، تولید، قاچاق، فروش و استعمال مواد مخدر در افغانستان ادعا کرده است که این وزارتخانه در راستای تحقق این فرمان، مبارزه با این پدیده تباه کننده را در اولویت قرار داده است.

وزارت کشور طالبان ادعا کرده است که تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان حالا کاهش ‏قابل ملاحظه‌ای داشته و نزدیک به صفر شده است.

بعضی از آمارهای وزارت کشور طالبان

راه اندازی 47 هزار و 879 عملیات از سوی نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر

بازداشت 17 هزار و 240 تن از مظنونین

کشف و ضبط 119 تُن مواد مخدر مختلف

کشف 5هزار و 390 تُن مواد شیمیایی

انهدام یک‌هزارو 315 لابراتوار مواد مخدر

تخریب 21 هزار و 743 هکتار زمین کشت کوکنار

ایجاد 5هزار تخت برای درمان معتادان در کابل

جمع‌آوری 115 هزار و 220 معتاد

وزارت کشور طالبان در ‏پایان آمادگی خود را برای همکاری با جامعه جهانی برای مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده است.

نشانه‌ای از کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان ملاحظه نمی‌شود

در روزهای گذشته اسکندر مؤمنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: زمان اشغال افغانستان توسط آمریکا تولید مواد مخدر در این کشور به ۵۰ برابر رسید، عنوان کرد: دو هزار تن مواد مخدر طی سه سال گذشته در کشور کشف شده که مقصد بسیاری از آنها کشور‌های مختلف دنیا از جمله کشور‌های اروپایی بوده است.

او در ادامه با اشاره به افزایش تولید مواد مخدر صنعتی افزود: پایه اصلی تولید شیشه‌اند که از کشور‌های اروپایی وارد افغانستان شده و از آنجا به مواد مخدر صنعتی تبدیل می‌شود.

مومنی افزود: انتظار ما این است که جامعه جهانی تلاش بیشتری در جهت کنترل تولید مواد مخدر در کشور مبدا و همسایگی شرقی ایران به خرج دهد. علیرغم اینکه اعلام شد تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته، ضمن اینکه ما از هرگونه اقدامی برای کاهش تولید و کشت استقبال می‌کنیم، اما مستندات و شواهد تاکنون نشانه‌ای از این کاهش را بیان نمی‌کند، زیرا در ورود و کشفیات ما تغییر محسوسی ایجاد نشده است.

کشف مواد مخدر در مرزهای پاکستان با افغانستان

رادیوی دولتی پاکستان روز چهارشنبه گزارش داد که نیروهای مرزی ایالت بلوچستان صدها بسته حاوی مواد مخدر شیشه و تریاک را در مرز با افغانستان کشف و ضبط کردند.

این محموله‌ها در عملیاتی در منطقه نوکندی بلوچستان به دست آمده و ارزش این محموله‌های مواد مخدر بیش از ۳۴۰ میلیون روپیه تخمین زده شده است.

طبق گزارش نیروهای مرزی پاکستان، این محموله‌ها شامل ۲۹۵ بسته شیشه به ارزش ۳۳۹ میلیون روپیه و ۱۶ بسته تریاک به ارزش ۱.۶۸ میلیون روپیه بوده است.

سازمان ملل در صفحه ایکس خود اعلام کرد  ۴ میلیون نفر در افغانستان به مواد مخدر معتاد هستند.

 

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=26446

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها