چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024

به گزارش ایراف، طبق خبرها حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از سرتاسر جهان که بسیاری از آن‌ها مسن و ناتوان بودند، در مراسم حج امسال شرکت کردند.

به گفته یک دیپلمات عرب، تعداد جان‌باختگان مصری تا روز پنج‌شنبه به دست‌کم ۶۵۸ نفر رسید که علت اصلی آن، گرمای شدید در مراسم حج بوده است. بیشتر از نیمی از افراد جان‌باخته، از حجاجی بودند که برای سفر حج ثبت نام رسمی نکرده بودند.

سازمان هواشناسی عربستان سعودی روز دوشنبه از رسیدن دمای هوا به ۵۱.۸ درجه سانتیگراد در مکه خبر داده بود.

بر اساس نتایج یک پژوهش که در ماه گذشته منتشر شد، دمای هوا در این منطقه در هر دهه، ۰.۴ درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.

هر ساله ده‌ها هزار زائر تلاش می‌کنند تا از طریق کانال‌های غیررسمی حج را انجام دهند، زیرا آن‌ها نمی‌توانند هزینه‌ مجوزهای رسمی را که اغلب گران هستند، بپردازند.

مقام‌های عربستان سعودی در اوایل این ماه از شناسایی صدها هزار زائر ثبت نام نشده در مکه خبر داده بودند.

مراسم حج در دمای کم سابقه
بنا به گفته برخی از بستگان حجاج، شماری از آن‌ها به دلیل ثبت نام نکردن و نداشتن مجوز رسمی حج، نمی‌توانند به امکانات دارای تهویه مطبوع که به حجاج اجازه می‌دهد خنک شوند، دسترسی پیدا کنند.

علاوه بر مصر، مرگ‌ومیرهایی نیز در بین زائران اهل مالزی، پاکستان، هند، اردن، اندونزی، ایران، سنگال، تونس و اقلیم کردستان عراق تأیید شده است، اگرچه در بسیاری از موارد، علت دقیق مرگ آن‌ها مشخص نشده است.

بنا به گزارش‌های رسیده، دوستان و بستگان حجاج مفقود شده در جستجوی آن‌ها در بیمارستان‌ها هستند.

عربستان سعودی هنوز اطلاعاتی درباره تعداد تلفات در مراسم حج امسال ارائه نکرده است، اگرچه فقط در روز یکشنبه از وجود بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ مورد گرمازدگی خبر داده بود.

از سوی دیگر علی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر ایران در آخرین اظهارنظر خود در مورد وضعیت زائران ایرانی، تعداد جان‌باختگان ایرانی در حج امسال را ۱۴ نفر اعلام کرد و گفت که شش از آن‌ها بر اثر گرمازدگی جان‌باخته‌اند.

سال گذشته، مسئولان حج ایران با از جان‌باختن ۲۲ زائر ایرانی که بعضی از آن‌ها بر اثر گرمازدگی جان‌ باخته بودند خبر دادند.

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی کشورهای مختلف، در مراسم حج سال گذشته دست‌کم ۲۴۰ زائر که بیشترشان تبعه اندونزی بودند، جان‌باخته‌اند.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=25570

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها