دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
واگذاری پایگاه‌های نظامی افغانستان

به دنبال نشر گزارش‌هایی مبنی بر واگذاری پایگاه‌های نظامی افغانستان به آمریکایی‌ها برای مقابله با داعش، حکومت سرپرست افغانستان این گزارش‌ها را «جعلی» خوانده و رد کرده‌اند.

به گزارش ایراف، به دنبال افزایش گشت‌زنی پهپادهای آمریکایی در آسمان افغانستان، برخی رسانه‌ها به نقل از ملا هبت‌الله آخوندزاده؛ رییس طالبان گزارش دادند که او در نامه‌ای اعلام کرده که پایگاه‌های افغانستان را به آمریکا خواهد داد؛ اما اکنون حکومت سرپرست افغانستان این ادعاها را رد کرده است.

در نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، به نقل از رییس طالبان آمده که قرار است به خاطر مبارزه با داعش، پایگاه‌های نظامی افغانستان را به امریکایی‌ها واگذار کند.

اما مقامات حکومت سرپرست افغانستان در گفت‌وگو با رسانه‌ها این موضوع را رد کرده و گفته‌اند: «نامه‌ای که رسانه‌ای شده جعلی و فتوشاپ است. با کمی دقت متوجه تفاوت‌های ساده در آن می‌شوید.»

این در حالی است که گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی هم در پیام عیدی خود گفت که افغانستان «هنوز به آزادی و استقلال کامل دست نیافته و فضای هوایی کشور هنوز تحت سلطه امریکاست. افغان‌ها و مردم جهان فکر می‌کنند بسته‌های دلاری که از آمریکا می‌آید، قیمت خرید حریم هوایی افغانستان است.»

او همچنین گفت: «باید نادرستی این اتهام را اثبات کنیم. بسته‌های دلار آمریکا کیسه‌ زهر است و  انگیزه‌های شیطانی پشت آن نهفته است.»

حکمتیار از حکومت سرپرست افغانستان خواست بسته‌های دلار را رد کنند؛ چرا که این پول‌ها را نه دین اعتبار می‌بخشد نه ایمان و شرافت طالبان.

او افزود که طالبان در معاهده دوحه باید از آمریکا می‌خواستند که به خاطر ویرانی افغانستان و قتل یک میلیون افغان غرامت بپردازد؛ اما در معاهده دوحه آمده است که امریکا در بازسازی افغانستان کمک خواهد کرد.

حکمتیار گفت: «امریکا وامدار افغانستان است. هر نوع تعامل سیاسی با آمریکا باید به پرداخت غرامت مشروط باشد. اگر  آمریکا به اشغال فضای افغانستان پایان ندهد، باید سفارت این کشور در کابل محاصره و همه آمریکایی‌ها از جمله کارمندان سفارت این کشور از افغانستان اخراج شوند.»

این در حالی است که اخیرا گشت‌زنی‌ پهپادهای آمریکایی در افغانستان افزایش یافته است.

در این رابطه مطالعه مجاهد: آمریکا هشدار ما را درباره نقض حریم هوایی افغانستان جدی بگیرد پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=13507

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها