بازتاب حمله تروریستی مسکو در افغانستان- شاخه خراسان داعش مستقر در افغانستان عامل حمله مسکو است

وزارت خارجۀ حکومت سرپرست افغانستان حملۀ اخیر داعش در مسکو را که حین اجرای یک کنسرت در یک تالار صورت گرفت را محکوم کرده است. همزمان مخالفان حکومت نیز این حمله را محکوم کرده و درباره رشد تروریسم در افغانستان هشدار دادند.

به گزارش ایراف، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه حکومت سرپرست افغانستان در صفحه ایکس خود نوشته است که آنان این حمله را تخطی آشکار از تمام معیارهای بشری می‌دانند.

او افزوده است «داعش که افراد بی‌گناه را در افغانستان و جهان هدف قرار می‌دهد، یکبار دیگر واضح ساخته که یک گروه در دست سازمان‌های اطلاعاتی است که هدف آن بدنام کردن اسلام و ایجاد تهدید برای تمام منطقه است.»

بلخی این را هم نوشته است که نیاز است تا کشورهای منطقه ضد این گونه رویدادها هماهنگ شده و یک موضع واضح اختیار کنند.

جبهه‌های موسوم به مقاومت ملی افغانستان و آزادی افغانستان که مخالف نظامی حکومت کنونی افغانستان هستند نیز حملۀ مسکو را محکوم کردند.

این دو جبهه در اعلامیه‌‌هایی که در صفحات ایکس خود منتشر کرده اند، نوشته اند که مردم افغانستان از سال‌ها به این سو قربانی تروریسم اند و درد و خطرات حمله‌های تروریسم را در هر نقطۀ جهان احساس می‌کنند.

در همین حال، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان هم در صفحۀ ایکس خود این حمله را یک عمل تروریستی خوانده و با قربانیان این رویداد ابراز غم شریکی کرده است.

برخی آگاهان امور امنیتی از جمله محمد صادق شینواری می‌گویند، برای مبارزه در برابر داعش نیاز است که یک اجماع منطقه‌ای شکل بگیرد.

«اگر در برابر این گروه یک هماهنگی منطقه‌ای، موقف قاطع و اجماع به میان نیاید، در آینده نه تنها تهدیدها برای امنیت افغانستان نسبت به گذشته بیشتر خواهد شد، بلکه کشورهای منطقه نیز با تهدید روبه‌رو خواهند شد.»

حکومت سرپرست افغانستان در حالی حمله داعش بر مسکو را محکوم کرده که شاخۀ ولایت خراسان داعش به تاریخ دوم فروردین در مقابل نمایندگی کابلبانک در قندهار یک حمله خونین را انجام داد.

این حمله از سوی شورای امنیت ملل متحد، سازمان‌های مختلف بین‌المللی و کشورهای مختلف محکوم شد.

به نقل از منابع محلی در ولایت قندهار، در این حمله ۲۱ تن کشته و ۵۱ تن دیگر زخمی شدند.

این در حالی است که پیش از این نیز حکومت سرپرست افغانستان ادعا کرده بود که شاخۀ خراسان گروه داعش را در افغانستان سرکوب کرده است.

پیشنهاد می شود: رد پای ۱۱ تاجیک در حادثه تروریستی کروکوس سیتی هال

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=10893

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *