افزایش حضور داعش و تی‌تی‌پی در مناطق مرزی افغانستان و تاجیکستان

اندری سردیوکوف، یک مقام ارشد نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی (سی‌اس‌تی‌او) می‌گوید حضور جنگجویان داعش و تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) در نزدیکی مرز تاجیکستان با افغانستان افزایش یافته است.

به گزارش ایراف، خبرگزاری روسی تاس به نقل از سردیوکوف گزارش داده «تروریست‌های بین‌المللی» و گروه‌های افراطی، از جمله شاخه خراسان داعش و القاعده تهدید بزرگی برای کشورهای آسیای مرکزی اند.

این مقام نظامی سازمان پیمان امنیت جمعی افزوده است: «افزایش شمار جنگجویان شاخه خراسان داعش و تحریک طالبان پاکستان در نزدیکی مرزهای جنوبی تاجیکستان ثبت شده است.»

سردیوکوف همچنین از ایجاد کمپ‌های آموزشی «گروه‌های تروریستی» در افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته که حضور جنگجویان خارجی به‌ویژه در شمال این کشور گسترش یافته است.

وی هشدار داده است که افزایش مهاجرت‌ها در افغانستان و سرکوب اقلیت‌ها احتمالاً سبب بدتر شدن وضعیت شود.

این مقام روسی عضو سازمان پیمان امنیت جمعی تاکید کرده است که قاچاق مواد مخدر از افغانستان به بیرون، تاثیر منفی بر وضعیت تمام منطقه برجا می‌گذارد.

پیش از این، اداره کنترل مواد مخدر تاجیکستان گفته بود که به‌رغم ادعای حکومت سرپرست افغانستان مبنی بر منع تولید مواد مخدر، سطح قاچاق آن از افغانستان به تاجیکستان کاهش نیافته است.

این در حالی است که چند روز پیش شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارشی گفته بود که حکومت کنونی افغانستان روابط نزدیک خود با القاعده را حفظ کرده‌ است.

براساس این گزارش، القاعده هشت مرکز جدید آموزشی در افغانستان ایجاد کرده است.

حکومت سرپرست افغانستان اما کلیه گزارش‌ها درباره حضور گروه های تروریستی و افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر را رد کرده و بر تعهد خود مبنی بر عدم استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای دیگر تاکید کرده است.

پیشنهاد:   ادعای رسانه پاکستانی درباره دخالت طالبان و القاعده در ناامنی‌های پاکستان

چندی قبل مجاهد گفته بود القاعده در افغانستان حضور ندارد.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=5859

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *