دوشنبه 18 سرطان/تیر 1403 برابر با Monday, 8 July , 2024
اسلام‌آباد: خواهان روابط خوب با کابل هستیم اما نه به قیمت رشد تروریسم-ایراف

محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان بار دیگر از طالبان خواست که رهبران تحریک طالبان پاکستان «که در افغانستان حضور دارند» را به این کشور تحویل دهند. او همچنین مطرح کرد که پاکستان خواهان تعامل روابط خوب با افغانستان است، اما این روابط خوب نباید به بهای حضور تروریسم در داخل پاکستان باشد.

به گزارش ایراف، محسن نقوی، وزیر کشور پاکستان، امروز یکشنبه ۷ خرداد در جریان نشست خبری مشترک با مقامات سازمان ملی مبارزه با تروریسم این کشور، از طالبان افغانستان درخواست کرد که رهبران تحریک طالبان پاکستانی از جمله نورولی محسود را بازداشت و به این کشور تحویل دهند.

او افزود: «ما از حکومت سرپرست خواستیم تا علیه رهبران تی تی پی که حملات افغانستان را از خاک پاکستان سازماندهی می کند اقدام و آنها را به ما تحویل دهد»؛ اما به گفته این مقام پاکستانی طالبان تاکنون هیچ اقدامی در این مورد انجام نداده است.

وزیر کشور پاکستان در ادامه این نشست خبری افزود که «ما خواهان تعامل روابط خوب با افغانستان هستیم؛ اما این روابط خوب نباید به بهای حضور تروریسم در داخل پاکستان باشد».

این درخواست در حالی مطرح می شود که اسلام آباد در نزدیک به سه سال گذشته بارها از حکومت کابل خواسته است به این کشور در مهار تحریک طالبان پاکستان که مدعی است حملات آن در پاکستان از خاک افغانستان سازماندهی می شود، کمک کند، اما طالبان هربار با انکار به این درخواست واکنش نشان داده و آن را مشکل داخلی پاکستان خوانده است.

گفتنی است که پاکستان همواره از طالبان افغانستان حمایت کرده بود با این امید که پس از به قدرت رسیدن، علیه عناصری که از خاک افغانستان برای حمله به پاکستان استفاده می کنند، اقدام شود و منافع پاکستان در افغانستان را تامین نماید،‌ اما برخلاف انتظار اسلام آباد تحرکات تی تی پی پس از بازگشت طالبان به قدرت افزایش یافته و این گروه کمپینی از حملات تروریستی بی رحمانه را در پاکستان انجام داده است.

پاکستان از قدرت گیری مجدد تحریک طالبان پاکستانی  پس از سال 2021 با مرحله جدیدی از حملات فزاینده دست و پنجه نرم می کند. اسلام آباد سال ها عملیات نظامی علیه شبه نظامیان در داخل مرزهای خود انجام داده و در عین حال از طالبان افغانستان به ویژه شبکه حقانی حمایت کامل کرده است. با این حال تسلط طالبان بر افغانستان در سال 2021، نه تنها تحریک طالبان پاکستان را جسور کرده، بلکه براساس ادعای مقامات پاکستانی به این گروه پناهگاه امن جدیدی برای انجام عملیات هایشان علیه نیروهای امنیتی پاکستان داده است؛ ادعایی که طالبان آن را مردود می‌دانند.

این در حالی است که قبل از سقوط افغانستان به دست طالبان پاکستان از وضعیت موجود در امتداد مرزهای غربی خود راضی بود. چرا که طی عملیات ضرب عضب ارتش پاکستان در سال 2014 و عملیات رض الفساد در سال 2017 تحرکات تی تی پی در پاکستان به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

در چنین شرایطی پاکستان از روش های مختلف مانند حملات هوایی، تنش های مرزی، اخراج مهاجرین افغانستانی از خاک پاکستان و دیدار های دیپلماتیک و حتی درخواست کمک از کشورهای ثالت همچون چین در پی آن بوده است که حکومت کابل را برای پذیرش خواسته شان مجاب کند اما حکومت سرپرست با داخلی خواندن این بحران هربار دست رد به سینه اسلام آباد زده است.

اما در این میان باید گفت که رابطه پیچیده طالبان و پاکستان شرایط را دشوارتر کرده است. پاکستان از نظر تاریخی به طالبان به عنوان یک متحد خود در افغانستان برای تحقق منافع استراتژیک نگاه می کرده است. طالبان نیز توقع تداوم حمایت از این گروه حتی پس از تغییر هویت آنها به دولت را در مسائلی مانند حمایت های بین المللی و مسئله شناسایی داشتند، اما برآورده نشدن این انتظارات طالبان را به سمت نمایش قدرت سوق داده است. امری که می توان در حمایت از تی تی پی مشاهده کرد.

افزون بر این، طالبان که همواره برچسب گروهی وابسته به پاکستان را با خود داشته اکنون با تبدیل هویت به یک دولت با رویکردی حیثیتی در پی آن است تا خود را مستقل از اسلام آباد نشان دهد. به همین جهت قدرت نمایی با تحریک طالبان پاکستانی را می توان در همین راستا تعریف کرد.

پیشنهاد می شود: امید چین به افغانستان برای حفاظت از شهروندانش در پاکستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=21804

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها