چهارشنبه 13 سرطان/تیر 1403 برابر با Wednesday, 3 July , 2024
بازدید فرمانده سپاه از مرزهای جنوبی- ارزیابی امنیت مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان- ایراف

سرتیپ پاسدار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران، از مرزهای جنوبی سیستان و بلوچستان بازدید کرد. او در جریان این بازدید ضمن تشکر از مرزداران جنوبی، وجود امنیت مرزهای کشور را نتیجه تلاش های مرزداران عنوان کرد. به نظر می رسد که این بازدید در پی افزایش تهدیدات امنیتی در منطقه صورت گرفته است.

به گزارش ایراف، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جریان این دیدار که شامگاه جمعه انجام شد ضمن بیان ارزش گذاری کار مرزداران، از ارزیابی توان رزمی و عملیاتی مرزداران و تجهیزات و امکانات هنگ مرزی جکیگور بازدید کرد.

به نظر می رسد که این بازدید در نتیجه افزایش تهدیدات امنیتی در منطقه باشد. چنانچه در روزهای اخیر گفتگوهای امنیتی منطقه ای نیز بین مقامات کشورهای مختلف منطقه از جمله ایران و پاکستان در جریان بوده است.

در سفر اخیر رئیس جمهور به پاکستان و بیانیه مشترک منتشر شده در این رابطه هم آمده است که  هر دو طرف با اذعان به اینکه مرز مشترک پاکستان و ایران باید «مرز صلح و دوستی» باشد، بر اهمیت همکاری منظم و تبادل نظر بین مقامات سیاسی، نظامی و امنیتی دو کشور برای مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، گروگان گیری، پولشویی و آدم ربایی تاکید کردند».

همچنین، این بازدید از مرز در حالی است که شیرافضل مروت، از اعضای مجلس نمایندگان پاکستان و عضو حزب تحریک انصاف ماه گذشته مدعی شده بود که دولت پاکستان دو پایگاه نظامی به آمریکا در بلوچستان در نزدیکی مرز ایران و افغانستان واگذار کرده است.

ادعایی که در نشست خبری روز پنجشنبه، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تکذیب شد. او در این نشست خبری مطرح کرد که پاکستان به هیچ کشوری اجازه استفاده از حریم هوایی این کشور علیه کشور دیگری  نمی دهد.

وی تصریح کرد که پاکستان برنامه ای برای دادن پایگاه به آمریکا ندارد.

بنابراین، به نظر می رسد که با تهدیدات امنیتی تازه، جمهوری اسلامی ضمن تقویت تدابیر مرزی در پی هماهنگی های دیپلماتیک با کشورهای منطقه چون پاکستان در امر مبارزه با تروریسم باشد. چنانچه قرار است در همین رابطه نشست سه جانبه ای با حضور کشورهای ایران، چین و پاکستان در ماه های آینده برگزار شود.

پیشنهاد می شود:طرح سه میلیارد یورویی ایران برای انسداد مرزها طی ۵ سال آینده

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17461

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها