گاردین: تحقیقات جنایات جنگی نیروهای انگلیسی در افغانستان به مشکل خورده- ایراف

روزنامه انگلیسی زبان گاردین، روز گذشته جزئیات نامه پیرز داگارت، وکیل تحقیقات عمومی درباره قتل عمد نزدیک به 80 شهروند افغانستان توسط نیروهای انگلیسی را منتشر کرده است که نشان می دهد روند این تحقیقات با مانع مواجه شده است.

به گزارش ایراف، این روزنامه دیروز، پنجشنبه، 13 اردیبهشت، گزارش داده است که براساس این نامه ارائه اسناد تا ماه اکتبر یا نوامبر سال جاری در این مورد حتی با اتخاذ دستورالعمل های ویژه مانند استخدام کارمندان حقوقی و تهیه نرم افزارهای تخصصی امکان پذیر نیست.

گاردین می افزاید که با این شرایط جلسات استماعیه در مورد این قتل ها تا ماه مارس 2025 ادامه خواهد یافت.

این درحالی است که سال گذشته شاهزاده هری از اعضای خانواده سلطنتی انگلیس نیز افشا کرده بود که در دوران اشغال در افغانستان دست به جنایت جنگی زده است و 25 نفر را غیرمسئولانه در افغانستان کشته است. اعترافی که جنجال برانگیز شد.

پیش از این نیز گزارش شده بود که نیروهای نظامی انگلیس در افغانستان 54 نفر را در یک دوره شش ماهه بین سال های 2010 تا 2011 در ولایت هلمند تحت عملیات «دستگیر کن یا بکش» کشته بودند. که بیشتر این افراد غیرنظامیان بودند.

همچنین، نیروهای بریتانیایی در منطقه نادعلی هلمند در سال 2011 نیز مرتکب جنایت جنگی شده بودند. به طوری که در این منطقه 9 مرد بر اثر حمله هوایی نیروهای انگلیس کشته شدند. در همین رابطه نتیجه تیم تحقیقاتی پانوراما در سال 2022که توسط بی بی سی منتشر شد شواهد نگران کننده ای از جنایات جنگی توسط نیروهای هوایی ویژه بریتانیا و تلاش برای سرپوش گذاشتن بر آن را نشان می داد.

باید گفت مسئله جنایات جنگی نیروهای خارجی که در بیست سال گذشته در افغانستان حضور داشته اند، همواره وجود داشته است.

پیشنهاد می شود: “گرمسیر” روایت مستند جنایات ۲۰ ساله آمریکا در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=17329

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *