سیاست همسایه محور دولت سیزدهم پردستاورد بود-ایراف نیوز

به گزارش ایراف، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز گذشته، در یک نشست خبری از دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم صحبت کرد.

کنعانی گفت سیاست همسایه محوری و همچنین توجه ویژه به چندجانبه گرایی و استفاده از ظرفیت نهادها و سازوکارهای  چند جانبه دستاوردهای چشمگیری و روشنی را در طول سه سال گذشته داشته است.

او در گفتگو با اصحاب رسانه ارتقای مناسبات با کشورهای همسایه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و روابط مردمی و بازسازی روابط سیاسی با برخی از کشورها در منطقه که به دلایل مختلف دچار آسیب شده بود را از دستاوردهای سه سال اخیر دولت سیزدهم دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از صحبت های خود از عضویت کامل و مؤثر ایران در سازمان های بین المللی و افزایش نرخ همکاری های تجاری به عنوان موفقیت های دولت سیزدهم نام برد.

او گفت که عضویت کامل و موثر در سازوکارهایی نظیر سازمان همکاری شانگهای و گروه بریکس، افزایش نرخ همکاری های تجاری با کشورهای منطقه و همسایگان مرزی و منطقه ای و دیگر شرکای جمهوری اسلامی ایران در مناطق مختلف جهان، گویای موفقیت دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران در رقم زدن صفحات جدید در تعامل سازنده خود با کشورها و ملتهای مختلف جهان و همچنین با سازوکارهای مهم چند جانبه و نیز با سازمان های بین المللی است.

قابل ذکر است که دولت سیزدهم روابط خود را با افغانستان نیز مبتنی  بر اصل سیاست همسایگی و نگاه منطقه محور تنظیم کرد. به طوری که براساس این اصل، تهران به دنبال تقویت روابط دوجانبه، کاهش تعارضات و حل مسایل همسایه شرقی خود با اتکا به ابتکارات منطقه ای چون «گروه تماس منطقه ای» بود.

پیشنهاد:   نقش «محرومیت نسبی» در هیدروپلتیک ایران و افغانستان

گفتنی است که تا چند هفته دیگر، دولت سیزدهم به کار خود پایان خواهد داد.

لازم به ذکر است وزارت خارجه طالبان با آرزوی تقویت روابط، پیروزی پزشکیان را تبریک گفت.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=28366

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *