شنبه 16 سرطان/تیر 1403 برابر با Saturday, 6 July , 2024
ضمیر کابلوف:داعش در افغانستان از حمایت خارجی برخوردار است-ایراف

ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان می‌گوید که شمار نیروهای گروه داعش در افغانستان کاهش یافته اما همچنان از حمایت خارجی برخوردار است.

به گزارش ایراف، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان اعلام کرد که هرچند روسیه در مسیر حذف نام طالبان از لیست سیاه روی میز پوتین قرار گرفته اما هنوز صحبت در این مورد، زود است.

هفته گذشته خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که ضمیر کابلوف گفته است که وزارتخانه‌های خارجه و دادگستری این کشور به پوتین در مورد حذف نام طالبان از فهرست گروه های تروریستی این کشور گزارش دادند.

او همچنین در مورد حضور داعش در افغانستان ضمن بیان این که حضور این گروه در افغانستان نسبت به زمانی که آمریکا در این کشور حضور داشته، کاهش یافته است اما افزوده است که طالبان به دلیل حمایت های خارجی از این گروه نمی تواند با داعش مبارزه کند.

او در گفتگو با راشا 24 گفت که افراد داعش از 10 تا 12 هزار در دوره حضور آمریکا در افغانستان به 3 هزار نفر رسیده است اما این گروه از حمایت مالی کشورهای خارجی برخوردار است به همین طالبان نمی تواند آنها را به طور کامل نابود کنند.

از طرف دیگر، وزارت دفاع روسیه در نشست شورای وزیران دفاع پیمان امنیت دسته جمعی از افزایش فعالیت گروه های تروریستی از خاک افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی ابراز نگرانی کرد و افغانستان را منبع بی ثباتی عنوان کرد.

او همچنین، در جریان سخنرانی خود در اجلاس شورای وزیران دفاع پیمان امنیت دسته جمعی که روز گذشته در آلماتی قزاقستان برگزار شد، مطرح کرد که باتوجه به وضعیت افغانستان لازم است مرزهای این کشور با تاجیکستان تقویت و تدابیری دیگری برای تثبیت اوضاع در منطقه گرفته شود.

این درحالی است که هفته گذشته رئیس خدمات مرزی سرویس امنیت فدرال روسیه خبر داده است که کار روی برنامه هدفمند سازمان پیمان امنیت جمعی برای تقویت مرز تاجیکستان و افغانستان ادامه دارد و نیروهای مرزی تاجیکستان در مرز با افغانستان به جنگ افزارهای مدرن و ابزار های فنی نگهبانی از مرز تجهیز خواهند شد.

تهدیدات امنیتی ناشی از افغانستان به ویژه پس از حمله اخیر داعش به روسیه، نگرانی های امنیتی مسکو از کابل را افزایش داده است. در همین راستا به نظر می رسد که مسکو تلاش دارد تا با تقویت نفود خود در افغانستان، جلب اعتماد کابل و اتخاذ تدابیر امنیتی در کشورهای آسیای مرکزی در مرز با افغانستان این تهدیدات را رفع کند.

پیشنهاد می شود: نگرانی وزیر دفاع روسیه از افزایش فعالیت گروه‌های تروریستی علیه آسیای مرکزی در افغانستان

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=22820

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها