افغانستان کانون اصلی تهدیدهای فرامرزی

به گزارش ایراف، ایمانقلی تاسماگمبتوف، رییس پیمان امنیت جمعی روز دوشنبه 14 خرداد در نشست مجمع پارلمانی بلوک امنیت در آلماتی قزاقستان با اشاره به حمله تروریستی اخیر داعش به مسکو گفت که افغانستان کانون بی‌ثباتی‌های فرامرزی است.

خبرگزاری تاس به نقل از او در این باره نوشت که افغانستان منبع اصلی بی ثباتی، چالش‌ها و تهدیدهای فرامرزی برای آسیای مرکزی است که به همین دلیل همچنان در کانون توجه این سازمان قرار دارد.

رییس پیمان امنیت جمعی در مورد تداوم همکاری‌ها پیرامون چالش‌های ناشی از افغانستان سخن گفت و افزود که این سازمان با بهره‌مندی از گروه‌های کاری زیرنظر شورای وزیران خارجه این سازمان به نظارت خود بر چالش‌ها، تهدیدهای مرتبط با افغانستان و هماهنگ کردن تلاش‌ها برای مبارزه با این چالش‌ها ادامه می‌دهد.

در تاریخ 23 آوریل 2019، نشست گروه کاری در مورد افغانستان زیر نظر شورای وزیران امور خارجه سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو تشکیل شد.

در این جلسه مسائل مربوط به وضعیت نظامی-سیاسی افغانستان، تهدیدات امنیتی کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی از خاک این کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

مسائلی مانند پیش بینی ناپذیر اوضاع سیاسی داخلی در افغانستان، تداوم خصومت‌ها و فعالیت‌های تروریستی طالبان، داعش و دیگر سازمان‌های افراطی در افغانستان، نبود پیش نیازهای واقعی برای آغاز زودهنگام روند صلح افغانستان از مواردی مورد بحث این نشست بود.

همچنین به دلیل تمایل به انتقال بی‌ثباتی از جنوب به شمال افغانستان در آن زمان، ادامه تهدید صادرات تروریسم و افراط گرایی به منطقه بر لزوم تداوم روند تحکیم تلاش‌های کشورهای عضو این پیمان تاکید شد.

تاسماگمبتوف در این نشست خواهان توجه اعضا به طرح تشکیل یک گروه کاری افغانستان از سمت سازمان ملل، کشورهای مستقل مشترک المنافع و سازمان شانگهای شد.

به گفته وی، به لطف اراده سیاسی کشورهای عضو این سازمان مرحله نهایی تصویب پیش نویس برنامه هدفمند سازمان پیمان امنیت جمعی در زمینه تقویت مرزهای تاجیکستان و افغانستان به پایان رسیده است. این شامل اقدامات خاصی با هدف تضمین امنیت بخش جنوبی سازمان است.

این درحالی است که چندروز پیش وزیر دفاع روسیه نیز خواستار تقویت امنیت مرزی بین افغانستان و تاجیکستان شد.

آندری بلوسف، وزیردفاع روسیه بر لزوم تقویت مرزهای تاجیکستان و افغانستان و اتخاذ تدابیر دیگر برای تضمین ثبات منطقه تاکید کرد.

او در جریان سخنرانی خود در نشست شورای وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی که در شهر آلماتی قزاقستان برگزار شد گفت: در منطقه آسیای مرکزی، وضعیت افغانستان منبع اصلی بی ثباتی است. گروه های رادیکال متعددی در آنجا جای پای خود را به دست آورده‌اند و تلاش‌ها برای ترویج عقاید خود در کشورهای همسایه افزایش یافته است. خطر سرایت گروه ها و تروریسم به خارج از افغانستان وجود دارد.

به گفته وی همه اینها مستلزم نظارت مستمر و اقدامات سریع با هدف تضمین ثبات منطقه‌ای است. به ویژه شامل تلاش برای تقویت مرز تاجیکستان و افغانستان است.

این اظهارنظرها درحالی مطرح می‌شود که روز گذشته قزاقستان نام طالبان را به منظور تقویت روابط اقتصادی بین دو کشور از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کرد.

در این رابطه مطالعه نگرانی وزیر دفاع روسیه از افزایش فعالیت گروه های تروریستی علیه آسیای مرکزی در افغانستان پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه: https://irafnews.com/?p=23205

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین مطالب
پر بازدیدترین ها